Werknemers die job crafting gebruiken, zoeken actief naar hulpbronnen (faciliterende factoren, zoals steun of advies van collega’s en leidinggevenden) of uitdagingen op het werk (bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheid, nieuwe taken).
Verlagen taakeisen
Via vijf empirische studies laat Petrou zien wat maakt dat mensen hun werk ‘craften’ en wat de consequenties zijn van job crafting-gedragingen voor werknemers. Werknemers ‘craften’ hun werk als de situatie daar om vraagt, als ze een proactieve houding hebben, en ook als hun werk niet past bij hun behoeften en voorkeuren. Vervolgens helpt dit job crafting-gedrag werknemers om gemotiveerd en gezond te blijven, en goed te blijven presteren tijdens organisatieverandering. Andere job crafting strategieën zoals het verlagen van taakeisen, is minder behulpzaam voor werknemers, zo blijkt uit het onderzoek.
Niet passief
Concluderend laat het onderzoek zien dat werknemers niet passief zijn tijdens organisatieverandering, maar dat zij zelf de voorwaarden scheppen die hen kunnen helpen om met organisatieverandering om te gaan. Via coaching, training en individuele ontwikkelingsplannen kunnen managers die job crafting-gedragingen stimuleren, die in potentie voordeel opleveren voor werknemers.