Hoeveel verandering een mens aan kan is sterk persoonsgebonden. Toch is het niet aan te raden om vaker dan één keer per jaar een organisatieverandering te laten plaatsvinden. Waar moet u op letten wanneer u toch met organisatieverandering te maken krijgt?

De mate van verandering die een medewerker aan kan, hangt sterk af van het feit of hij aan generieke doelen of aan specifieke doelen hecht. Daarnaast wordt het bepaald door het vermogen van het individu zich nieuwe vaardigheden eigen te maken. Het hangt er ook vanaf of iemand de noodzaak tot verandering wel of niet ziet en ook welke ervaring iemand heeft met eerdere veranderingen, waren deze succesvol of niet. Verder zijn van belang het opleidingsniveau en leeftijd. In het algemeen geldt dat het vermogen om met verandering om te gaan afneemt met het vorderen van de leeftijd.

Deze tien tips helpen u om de meeste medewerkers mee te krijgen in het veranderproces:

  1. Zorg dat uw medewerkers duidelijk weten wat er van ze verwacht wordt;
  2. Zorg dat ze goed geïnformeerd zijn (kweek vertrouwen);
  3. Geef ze zeggenschap over hun eigen werk (stimuleer ze om zelf oplossingen te vinden). Als het fout gaat, zeg niet meteen hoe het wel moet;
  4. Geef hen verantwoordelijkheid over het totaal, het is of-of, niet half;
  5. Maak kampioenen van ze, analyseer succes, let niet alleen op zwaktes, maar vooral op sterktes;
  6. Geef regelmatig feedback, vraag ook wat ze zelf vinden;
  7. Toon waardering en benadruk dit. Vraag hoe ze dingen die niet goed gaan, gaan oplossen; verzand niet in discussies over de oorzaak;
  8. Help hen te leren en te groeien, geef aandacht;
  9. Creëer een sfeer van vertrouwen. Zorg dat u overbrengt dat gesprekken vertrouwelijk zijn en dat u groei voor ogen hebt. En vraag commentaar over uw eigen functioneren;
  10. Geef het goede voorbeeld, observeer uzelf, leer eerst uzelf leiding te geven. Tenslotte: laat los, bevrijdt uzelf van supervisieverslaving en foutenfixatie.

En wat doen we met de achterblijvers?

Binnen de organisatie kunnen personen zijn die veranderingen niet aankunnen. Wanneer dit het geval is, moeten deze personen in hun eigen belang en in het belang van de onderneming geholpen
worden bij het vinden van een andere baan. Tijdens dit proces moet u ruimte bieden in termen van tijd en rituelen om het rouwproces, het afscheid van diegenen met wie men heeft gewerkt, te verwerken.

Het is van belang dat ontslag persoonlijk wordt aangezegd, waarbij eventueel voor begeleiding en opvang kan worden gezorgd. Gegeven de tijd die nodig is voor formele procedures en psychologische processen moet het afscheid zo snel mogelijk plaatsvinden. Enerzijds om de vertrekkende te stimuleren zich op zijn of haar toekomst te richten, anderzijds om met diegenen die blijven zo snel mogelijk invulling te kunnen geven aan de nieuwe organisatie.

Dit artikel komt uit het e-book Verandermanagement in meer dan 210 vragen.