Wereldwijd nam in 2015 de fusie- en overnameactiviteit toe met 32 procent. De uitdagingen op het gebied van personeelsbeheer worden bemoeilijkt doordat fusies en overnames in een kortere periode worden afgerond dan voorheen, er minder informatie beschikbaar gesteld wordt en aandeelhouders zich meer betrokken opstellen. 41 Procent van de kopende partijen zegt minder tijd te hebben voor de nodige zorgvuldigheid dan drie jaar geleden. 33 Procent van de verkopers geeft minder informatie vrij over de zaken die ze verkopen. 34 Procent van de verkopers zegt dat een groter deel van het budget opgaat aan HR-gerelateerde zaken.
Overnames internationaler van aard
Bij internationale fusies en overnames zijn de genoemde risico’s groter. Internationale fusies en overnames komen steeds vaker voor: 50 procent van de respondenten geeft aan recent bezig te zijn geweest met een internationale deal. 24 Procent acht het waarschijnlijker dat zij nu eerder een internationale transactie zouden overwegen dan in januari 2014. De verschillen op het gebied van wet- en regelgeving, culturele en operationele verschillen en andere manieren van leiding geven vormen daarbij extra risicofactoren, zeker voor Nederlandse bedrijven.
Nederland 4e opkoper van Amerikaanse bedrijven – en vice versa
Het overbruggen van cultuurverschillen is vooral van belang voor Nederlandse bedrijven. Nederlandse bedrijven kochten in 2015 namelijk voor 36 miljard dollar aan Amerikaanse bedrijven op. Nederland staat daarmee wereldwijd op de vierde plaats, na Canada (131 miljard dollar), Groot Brittannië (76 miljard dollar) en Israël (46 miljard dollar). Andersom zijn Nederlandse bedrijven gewilde overnamekandidaten voor Amerikaanse bedrijven. In 2015 namen Amerikaanse bedrijven voor 19 miljard dollar aan Nederlandse bedrijven over. Ook in dit lijstje staat Nederland op de vierde plaats, onder Engeland, Spanje en Frankrijk.
Fusies lopen stuk
“Cultuurverschillen tussen bedrijven zie je al in de Randstad de kop opsteken. En zelfs daar gebeurt het regelmatig dat fusies en overnames daarop stuklopen. Zowel kopers als verkopers laten ons weten dat ze behoefte hebben aan zo veel mogelijk relevante informatie, inzichten en heel veel praktisch advies. Dat beperkt de risico’s en helpt de waarde van de transactie zo groot mogelijk te maken,” aldus Ira Badrising, Principal bij Mercer. “Met ons onderzoek willen we niet alleen HR-mensen, maar ook topmanagement helpen om verstandige beslissingen te nemen. Zeker nu fusies en overnames niet alleen ingewikkelder worden, maar ook in een korter tijdsbestek afgerond moeten worden.”