Vip District is een van oorsprong Spaans techbedrijf, dat inmiddels actief is in 6 landen in Europa. Sinds vorig jaar opende het ook in Nederland de deuren, onder leiding van Teun Lijnkamp. “We groeien hard. Inmiddels telt Vip District zo’n 140 medewerkers, hebben we meer dan 3000 klanten en ruim 7 miljoen gebruikers. Jaarlijks laten we zo’n 25% omzetgroei zien.”
‘Met engagementsoftware kun je medewerkers attenderen op opleidingen en de bedrijfscultuur bewaken in tijden dat er veel hybride gewerkt wordt’
Het bedrijf richt zich op engagement-software en biedt een alles-in-één SaaS-oplossing, een app/platform aangepast aan de huisstijl van de klant. Het enige wat medewerkers hoeven te doen is de app installeren op hun telefoon. De oplossing is dus ook geschikt voor medewerkers die niet de hele dag achter een bureau zitten, zoals fabrieksarbeiders, mensen in de bouw of medewerkers die veel onderweg zijn. “Vaak hebben werkgevers een allegaartje verzameld aan tools voor engagement: voor interne communicatie, voor samenwerking, voor motivatie en beloning en voor personeelskortingen – met ieder hun eigen prijskaartje.”
Aangezien HR toch al vaak als kostenpost wordt gezien en doorgaans de opdracht krijgt om te kijken naar besparingen, denkt Lijnkamp dat hun aantrekkelijk geprijsde alles-in-één-platform een gat in de markt is. “Onze klanten betalen aanzienlijk minder aan licenties en implementatiekosten. Dit komt omdat een groot deel van onze inkomsten komt uit kickback fees die grote merken als Bosch, Siemens, HEMA, Decathlon en Bol.com ons geven uit de verkopen via ons platform.”
Klanten zijn vooral bedrijven van 250 medewerkers en meer, waaronder IKEA, CarGlass C&A, grote banken en verzekeraars en werkgevers uit de industrie, maar ook vakbonden en verenigingen. “Airbus groeide de laatste jaren snel naar 9200+ werknemers en het werd steeds uitdagender om in goed contact met onze medewerkers te zijn. Door Vip District verloopt de communicatie soepeler via de app en push-notificaties” vertelt Arturo de la Fuente, Directeur van de Airbus Employee Group.
Engagement-software stelt organisaties in staat om werknemersbetrokkenheid effectief te meten, te stimuleren en te verbeteren. Het gevolg is een gemotiveerd, productief en tevreden personeelsbestand. Door te investeren in een geïntegreerde oplossing kunnen werkgevers hun concurrentiepositie versterken en een positieve werkomgeving creëren die de groei en het succes van de organisatie bevordert. “Dat hoeft echt geen fortuin te kosten. De investering is nog geen kopje koffie per medewerker per maand voor al onze modules”, licht Lijnkamp toe.
‘De software biedt mogelijkheden om een cultuur van beloning en erkenning te stimuleren’
De software heeft verschillende modules voor medewerkersbetrokkenheid waaruit klanten kunnen kiezen en biedt mogelijkheden om een cultuur van beloning en erkenning te stimuleren. “We hanteren een puntensysteem voor werknemers, met onder meer peer-to-peer erkenning voor werk en houding, werkjubilea en andere stimulansen. Hierdoor ontstaat een positieve feedbackcultuur en creëer je een prettige werkomgeving waardoor je de kans op uitval vermindert en je mensen langer aan je verbindt.”
Vouchers of cadeaus
Lijnkamp: “De meest gewaardeerde collega’s worden erkend in een ranking die voor een geselecteerde groep binnen de organisatie zichtbaar is. Daarnaast kunnen de punten worden ingewisseld voor vouchers of cadeaus uit de catalogus. Als je je wilt profileren op duurzaamheid kunnen medewerkers de punten ook inzetten voor een groen doel, zoals het planten van een boom. Zet je vooral in op vitaliteit, dan kan je bijvoorbeeld een coaching-sessie of een nek- en schoudermassage aanbieden.”
Soepelere communicatie
Daarnaast is er de module Vip Connect voor alle communicatie: een sociaal netwerk in de eigen huisstijl. In dit kanaal wordt gecommuniceerd over nieuws, interne trainingen, activiteiten, challenges en belangrijke documenten en procedures. “Het is het intranet van de organisatie, maar dan mobiel beschikbaar en gebruiksvriendelijk. Het gaat niet alleen om werkgerelateerde zaken, maar bijvoorbeeld ook om oproepen om na het werk te gaan sporten of borrelen of het te koop aanbieden of uitlenen van artikelen aan je collega’s”, licht Lijnkamp toe.
Kortingsclub voor grote merken
Ook kunnen werkgevers kiezen voor het vergroten van de koopkracht van hun medewerkers buiten de cao of werkkostenregeling (WKR) om met de app. Dit kan met de module Vip Savings. Dit is een kortingsclub voor werknemers en hun partners, waarbij er kortingen op honderden grote merken worden aangeboden. Werknemers worden geattendeerd op aantrekkelijke acties door middel van nieuwsbrieven en een plug-in die automatische herkent of je recht hebt op kortingen bij een webwinkel waar zij op dat moment aan het shoppen zijn.
‘Je kunt ook een survey houden om inzicht te krijgen in het reisgedrag van medewerkers, om zo te voldoen aan de komende CO2-rapportageplicht’
ESG-doelen
Lijnkamp merkt dat veel organisaties worstelen met het thema duurzaamheid. Vanaf 2024 geldt er nieuwe Europese wetgeving op het gebied van duurzaamheid: de CSRD – de Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze EU wetgeving verplicht grote bedrijven om jaarlijks te rapporteren over ESG-onderwerpen zoals CO2-uitstoot, impact op biodiversiteit en mensenrechten. Met de engagement-software van Vip District kunnen werkgevers een survey houden om inzicht te krijgen in het reisgedrag van medewerkers, waarmee zij kunnen voldoen aan de rapportageplicht.
Daarnaast kunnen werknemers via de app afspraken maken over het delen van voertuigen en samen met collega’s naar het werk rijden. “Dit vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar het helpt ook om de brandstof-, onderhouds- en parkeerkosten te verlagen. Bovendien leer je zo collega’s van andere afdelingen beter kennen, waardoor de samenwerking bevordert”, vertelt de Country Manager.
‘Een spelelement toevoegen of er een wedstrijd van maken motiveert mensen altijd, zeker als je het beloont met incentives’
Tot slot wil Vip District de employee experience zo leuk mogelijk maken door gebruik te maken van gamification en challenges. “Een spelelement toevoegen of er een wedstrijd van maken motiveert mensen altijd, zeker als je het beloont met incentives. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: Wie bespaart de meeste CO2 door te carpoolen? Wie heeft tijdens de vrijwilligersdag het meeste plastic uit het kanaal gevist? Of: wie geeft of ontvangt de meeste complimentjes via de app? Via ons dashboard kunnen we die data inzichtelijk maken.”
Van nice-to-have naar need-to-have
Volgens Lijnkamp verschuift engagement-software steeds meer van nice-to-have naar need-to-have. “Een betrokken en gemotiveerd personeelsbestand leidt tot hogere productiviteit, verbeterde werknemerstevredenheid en levert uiteindelijk ook betere bedrijfsresultaten op. Het is bovendien een vehikel om essentiële thema’s als vitaliteit en duurzaamheid mee onder de aandacht te brengen, medewerkers te attenderen op opleidingen en een kanaal om de bedrijfscultuur te bewaken in tijden dat er veel hybride gewerkt wordt. Wij geven HR de kracht om te blijven innoveren.”