Tijdens de lockdown lieten de meeste medewerkers totaal ander gedrag zien dan normaal onder hoge druk of in een crisis. Ze pakten de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever.

Dit constateert Management Drives dat de professionele drijfveren van zo’n 400.000 mensen heeft gemeten en teams van vrijwel alle AEX-bedrijven begeleidt. De methode van Management Drives is wereldwijd bekend van de kleurentaal waarin de logica van verschillende medewerkers wordt getypeerd in zes kleuren. Iemand is bijvoorbeeld overwegend blauw en hecht sterk aan structuur en protocollen. Of iemand is juist geel of oranje wat betekent dat die persoon analytisch of resultaatgericht is.

“Wat we tot nu toe altijd zagen is dat mensen in stress- of crisissituaties soms ander gedrag gingen vertonen dan hun natuurlijke gedrag,” vertelt CEO Stephan van der Vat van Management Drives. “En dat dan vaak in de overdreven vorm. Tijdens de coronacrisis, met gedwongen thuiswerken en andere beperkingen, blijkt dat mensen deze ‘mindset’ juist op een positieve manier uiten. Mensen pakken de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Het is voor het eerst in de twintig jaar van ons bestaan dat we dit signaleren.”

Minder groepsdynamiek

Volgens Van der Vat ligt de oorzaak voor deze trendbreuk in ons ‘verborgen verlangen’. “Mensen vertonen nu het gedrag waar ze van nature een hekel aan hebben. Hun verborgen verlangen is om dit toch te laten zien. Kennelijk biedt deze crisis de randvoorwaarden hiervoor. Mensen werken meer op afstand, vaak thuis. Er zijn daardoor weinig interventies en er is minder groepsdynamiek.”