85 procent van de Nederlandse managers vindt innoveren van levensbelang voor het voortbestaan van hun organisatie. Maar innovatie gaat niet zonder slag of stoot. Een uitdaging is de innovatiemoeheid van medewerkers, waar een derde van de Nederlandse organisaties mee te kampen heeft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ dat is uitgevoerd in opdracht van ilionx en QNH Consulting.

Medewerkers worden moe van weer de zoveelste innovatie. Vaak moeten zij naast hun dagelijkse werkzaamheden aandacht besteden aan innovatieve projecten. Dit vraagt in veel gevallen een extra tijdsinvestering van medewerkers. 38 procent van de respondenten vindt dan ook dat er vooraf te weinig tijd wordt gereserveerd voor innovatie zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast is het in 32 procent van de organisaties niet duidelijk hoe ze moeten innoveren. Deze onduidelijkheid kan ook leiden tot het ‘minder zin hebben in innovatie’. Dit terwijl innovatie juist als middel gebruikt kan worden om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren en om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen aldus de onderzoekers. Dat gebeurt nu al, maar bij slechts een kwart van de bedrijven.

Redenen innovatie

De behoefte om te innoveren komt vaak voort uit de wens om als organisatie efficiënter te worden (44%), nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (30%) en kosten te besparen (30%). Dat is volgens de initiatiefnemers ook terug te zien in de behaalde resultaten van de belangrijkste innovatieprojecten bij Nederlandse organisaties.