“The real engine that drives our success is having the right people on the team.” Dat stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. De relatieve nieuwkomer in de formule 1-wereld stond eind 2011 voor de uitdaging om voor zo’n 40 specifieke functies op uiteenlopende gebieden de juiste talenten te scouten. In februari 2012 ging het bedrijf in zee met carrièresite Monster (in Nederland bekend als Monsterboard) om mondiaal uit het enorme aanbod de juiste mensen te selecteren die in het Britse Banbury aan de slag konden.

Het Marussia F1 Team startte in 2010 als Virgin Racing met Marussia als een van de belangrijke sponsoren. Het was een van de vier teams die uit een selectie van zeventien gegadigden werden uitgekozen om de opengevallen plaatsen in de formule 1-wereld op te vullen. Sinds 2012 rijdt het team onder de naam Marussia F1 Team. In Banbury worden de 4.500 onderdelen ontworpen, vervolgens worden ze elders geproduceerd, waarna de controle en toepassing weer in Banbury gebeurt. In Banbury werken naar schatting 160 mensen. Het doel van Marussia is om in 2014, wanneer in Sochi de eerste Russische Grand Prix Formule 1 wordt verreden, een realistische kans op een podiumplaats te hebben.

Juiste mindset

Katie Allen is hoofd HR bij Marussia. Bij het uiteindelijk selecteren van de juiste kandidaten voor de uiteenlopende functies binnen Marussia let ze vooral op of de kandidaten de juiste mindset hebben. “Allereerst is het belangrijk dat ze een flexibele mindset hebben. We werken – in vergelijking met andere teams – met een klein team dat nog volop in ontwikkeling is. Met bovendien werktijden die sterk afwijken van de doorsnee-werktijden. Daarnaast is het belangrijk dat ze zich realiseren dat ze in een team werken dat geheel is gericht op maar één doel: zorgen dat de wagen zo goed mogelijk presteert in een wereld met keiharde deadlines: de twintig races die elk jaar plaatsvinden. Dat betekent een ultieme focus op service delivery. Je bent in alles ondersteunend aan het doel. Maar misschien is de belangrijkste kwaliteit die we zoeken: je moet passie voor de sport hebben. Here in Banbury we love what we do.” Het verklaart waarom HR vanaf het begin bij Marussia een centrale rol inneemt. “The real engine that drives our success is having the right people on the team,” zo stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. Het betekent, aldus Allen, dat door het aantrekken van de juiste mensen met de juiste kwalificaties en de juiste mindset de basis moet worden gelegd voor het uiteindelijke succes. Een extra complicatie daarbij is dat Marussia binnen een straal van enkele tientallen kilometers moet concurreren met vergelijkbare bedrijven die ook deze bijzondere werknemers aan zich willen binden. Het betekent, aldus Allen, dat er snel en effectief gezocht moet worden en dat een duidelijke positionering van Marussia als werkgever essentieel is.

Speciaal ontworpen tool

Om dit proces in goede banen te leiden, besloot Marussia in februari van dit jaar in zee te gaan met Monster/Monsterboard. Monster zette om dit proces te managen een speciaal ontworpen tool in, de Talent Management Suite (TMS). De site, http:// monstercooljobs.com/marussiaf1team, onderverdeeld in twintig specifieke marktgebieden en in tien talen, maakte het vervolgens mogelijk om door het stellen van de juiste knock-outvragen – zowel inhoudelijk als op het gebied van motivatie – en het duidelijk positioneren van de USP’s van Marussia als werkgever het enorme aantal van bijna 650.000 pageviews en ruim 13.000 kandidaten terug te brengen tot een kleine en nog behapbare 500. Voor een specifieke job, formule 1 technician, waren er zelfs 7.000 sollicitaties, vertelt Allen. Het inzetten van de TMS betekende volgens Allen een enorme stap voorwaarts: “Het stelde ons in staat om mondiaal op zoek te gaan naar talent. Daarnaast hielp het om Marussia te positioneren als klein en ambitieus team dat creativiteit en een ondernemende instelling hoog in het vaandel heeft staan. Een team dat nog aan het begin staat en waarbij een zekere pioniersmentaliteit bij werknemers dus erg belangrijk is. Ook helpt het ons te profileren als een werkgever die kan helpen om talent verder te ontwikkelen en samen met ons verder te groeien. Het feit dat we in vergelijking met andere formule 1-teams een ‘klein’ team zijn, is daarbij een voordeel: het maakt ons flexibel om talenten volop kansen te geven.”

Werknemers werven werknemers

Inmiddels zijn 34 posities dankzij Monster ingevuld. Daarbij gaat het enerzijds om technisch-specifieke functies, anderzijds om algemenere, meer administratieve functies. Via onder meer social media en korte wervende filmpjes op http://monstercooljobs. com/marussiaf1team/NL-DU/ worden nieuwe werknemers bovendien gericht ingezet om met hun enthousiasme nieuwe kandidaten te werven.

Meerdere projecten

Een van de new hires is Jonathan Block (22). Hij kwam tijdens zijn studie mechanical engineering terecht bij Red Bull, maar maakte bewust de overstap naar Marussia. “Bij Red Bull werken 350 mensen. Ik was daar een klein visje in een grote vijver. In de praktijk betekende het dat ik me alleen met het chassis van de wagen mocht bemoeien.” Block reageerde meteen toen hij de functie van design engineer bij Marussia op de site van Monster zag en kan inmiddels een vergelijking maken met zijn vorige werkgever. “Marussia is een jong en beginnend team waar ik aan meerdere projecten en onderdelen mag werken. Dat is beter voor mijn persoonlijke ontwikkeling omdat ik er meer kan leren. Wat me ook erg aanspreekt is de sfeer. Iedereen is erg competitief en elke seconde die we inlopen op de concurrentie voelt als een overwinning.”

Competitief

John Booth is als Team Principal vanaf het begin betrokken bij het Marussia F1 Team. Hij herinnert zich dat in het begin bijna alles noodgedwongen werd uitbesteed. “We kwamen echter al snel tot de conclusie dat als we echt vooruitgang wilden boeken, we ons lot in eigen handen moesten nemen. Daarom hebben we afdelingen als design en research al snel in huis gehaald.” De omslag de afgelopen jaren, waarbij Marussia van circa 45 man op drie locaties groeide naar 160 man op de huidige locaties in Banbury betekende ook dat het essentieel werd om de juiste mensen aan te trekken. Kenmerkend voor Marussia is volgens Booth de teamspirit. “We zijn een klein team en we realiseren ons dat we het samen moeten doen. Vandaar ook het enorme commitment van iedereen die bij Marussia werkt.” Booth vervult als Team Principal daarbij een centrale rol. Niet alleen kent hij iedereen persoonlijk en weet hij bij vrijwel iedereen wat er speelt, maar hij neemt ook elke dag twee uur de tijd om van iedereen te weten waar ze mee bezig zijn, wat de laatste stand van zaken is en of er problemen zijn die moeten worden opgelost. “Het is belangrijk om te weten dat alle neuzen dezelfde richting op staan, want uiteindelijk gaat het in deze wereld om kleine marges. Om tienden van seconden.” Het is voor Booth niet moeilijk om het DNA van de Marussiawerknemer te omschrijven: “Bij Marussia is iedereen een racer of zoals we het hier noemen a petrolhead. Dat geldt vanzelfsprekend voor mecaniens en designers, maar ook bijvoorbeeld voor mensen in puur administratieve functies. Bovendien is iedereen die bij Marussia werkt competitief. In deze branche gaat het namelijk maar om één ding: winnen.”

Korte lijnen

Een mooi voorbeeld was de race van Monza in 2011. Niet het beste resultaat voor de Marussia-racers tot aan dat moment, maar wel een race waarbij veel vooruitgang werd geboekt en waarbij de racers van het Marussia F1 Team het meest competitief waren. “De maandag daarna hing er door het hele bedrijf een bijzondere sfeer. Iedereen was excited omdat ze zich het bijzondere van de prestatie realiseerden. Dat gevoel, dat door iedereen gedeeld wordt, maakt het zo bijzonder om hier te werken.” Het Marussia F1 Team concurreert in de war for talent met andere formule 1-teams. Toch ziet Booth dat er zelfs vanuit grotere teams zoals Red Bull regelmatig mensen de overstap maken naar Marussia. Hij heeft er wel een verklaring voor: “Het spreekt ze aan dat ze hier in een omgeving werken waar iedereen elkaar kent, maar vooral dat ze hier meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen. Het betekent bovendien korte lijnen. Goede ideeën kunnen snel worden geïmplementeerd in plaats van dat ze over veel schijven moeten en weken in een la blijven liggen.” John Booth, Team Principal Marussia F1 Team: ‘We zijn een klein team en we realiseren ons dat we het samen moeten doen’.