Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Het volledig betrekken van de zachte kant is belangrijker dan ooit, volgens de onderzoekers.
Kansen
De onderzoekers menen ook dat fusie en overnames juist tot kansen moeten leiden in tijden van recessie: “De basis voor iedere fusie of overname moet leiden tot het versterken van de concurrentiepositie van de koper.”
‘Weten wat je niet weet’
“Leiderschap bij acquisities betekent vooral ‘weten wat je niet weet’. Managers moeten meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de ‘zachte factoren’ tussen koper en doelwit.” Zowel voor, tijdens als ná het acquisitieproces moeten volgens de onderzoekers gedetailleerde vragen gesteld worden over:
- het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur;
- het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie;
- het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en werknemersbetrokkenheid.