Kort door de bocht vindt het volgende plaats: talloze zoomers, dat zijn mensen die tussen 1995 en 2005 werden geboren, filmen zichzelf terwijl ze hun ontslag indienen. Ze plakken er een geinig muziekje onder, doen er een caption bij en gooien het eindresultaat op TikTok. Voilà: een QuitTok-video.
De filmpjes zijn razend populair: op moment van schrijven had de hashtag #QuitMyJob 194,1 miljoen views. Tel de 40 miljoen views van de bijna identieke hashtag #iQuitMyJob daarbij op, en de snelle rekenaar weet dat QuitTok-video’s al bijna 250 miljoen keer werden bekeken. Bijna net zoveel als een gemiddelde Champions League-finale!
The Great Resignation
Hoe #QuitTok zo populair kon worden? Dat ligt, hoe kan het ook anders, aan de coronapandemie. Want vraag je een zoomer om maandenlang thuis te zitten? Dan gaat-ie leuke videootjes maken. TikTok wist daar als geen ander social medium van te profiteren.
Natuurlijk kan die zoomer niet de hele dag dansjes filmen: vroeg of laat gaat-ie ook over z’n leven nadenken. ‘Vind ik m’n studie nog leuk?’, hoor je hem zeggen. ‘En wat vind ik eigenlijk van m’n baan?’.
Het gevolg van die overpeinzingen: na 2020 kwamen veel jongeren – en overigens ook ouderen – tot de conclusie dat ze iets anders willen. En dus nemen ze massaal ontslag, in de VS wordt er zelfs over The Great Resignation gesproken. Filmen ze dat ontslag en zetten ze het op TikTok? Dan is de cirkel rond!
Van schuddende handen naar schuddende billen
Hoe die QuitTok-video’s er precies uit zien? Er zijn verschillende smaken. De vanillevariant is simpel, dit meisje voerde hem subliem uit.
Met een vlot nummer op de achtergrond zien we haar een ontslagbrief tikken en naar kantoor rijden. Na afloop van haar ontslaggesprek zien we hoe haar handen van de zenuwen schudden. Één frame later schudt er echter een heel ander lichaamsdeel op ons beeldscherm. Haar ontslag viert ze met een ouderwetse twerk – nog in de gangen van haar (inmiddels) oude werkgever.
Een andere QuitTok-video, die net als bovengenoemd voorbeeld meer dan een miljoen kijkers trok, volgt eenzelfde soort recept.
Island boooyyy
Sommige mensen gaan nog een stap verder met hun QuitTok-video’s: neem bijvoorbeeld Twitter-gebruiker @rbxbex. Hij trok de portemonnee om de Island Boys, een ware TikTok-sensatie van het afgelopen jaar, zijn ontslagbrief voor hem in te laten zingen.
De tweelingbroers, die samen goed zijn voor 4,5 miljard (miljard!!) views, kwetteren in de video hun inmiddels welbekende refrein, met een ietwat aangepast songtekst: “I just want to let you know that Robert does’nt work here anymore, because he’s an Island Boy, yo!”
Situatie in Nederland
Om jongeren die ontevreden zijn over hun werk een andere uitlaatklep te bieden dan QuitTok, wordt in Nederland aan een nieuw initiatief gewerkt. De Virtuele Banenbeurs, een online experience waar op 7 april de populairste werkgevers van het land naar afreizen, geeft jongeren de gelegenheid hun droombaan, verborgen talent of professionele passie te ontdekken.
“Ook wij merken dat veel jongeren de coronatijd hebben gebruikt om na te denken over hun toekomst”, vertelt Marieke Wehner, managing director van De Virtuele Banenbeurs. “Na al dat peinzen weten ze dat ze iets anders willen, maar wat precies – dat blijft onbekend.”
“Op De Virtuele Banenbeurs gaan ze, gewoon vanachter hun laptop in een supervette digitale omgeving, ontdekken wat ze wél willen.”
QuitTok is quick fix
Wehner vervolgt: “Ik begrijp dat een QuitTok opnemen je voor even een lekker gevoel geeft. Maar heb je de likes eenmaal binnengeharkt? Dan ben je wel mooi je baan kwijt. Op De Virtuele Banenbeurs kun je op een productieve manier duurzaam werkgeluk ontdekken, dat lijkt mij een stuk beter, haha!”