Een werkneemster is bijna vier jaar werkzaam als top-stylist wanneer de arbeidsrelatie wordt beëindigd. Nog voor de einddatum maakt de werkgever een bedrag over van € 2.000 met het bijschrift ‘salaris’. Als enige tijd later de eindafrekening wordt opgemaakt ontdekt de werkgever dat zijn accountant een fout heeft gemaakt.

De werkgever laat in een e-mail aan de werkneemster weten dat de accountant een fout heeft gemaakt en € 500 teveel naar haar heeft overgemaakt. De werkgever heeft de werkneemster verzocht dit bedrag terug te betalen maar zij heeft dit geweigerd.

Strijd met goed werkgeverschap?

Nadat de kantonrechter had geoordeeld dat de werkneemster verplicht was het bedrag van € 500 aan haar voormalig werkgever terug te betalen, is de werkneemster in hoger beroep gegaan en diende het Hof Leeuwarden hier opnieuw over te beslissen. Het Hof gaf aan dat het terugvorderen door een werkgever van een onverschuldigd betaald bedrag onder omstandigheden in strijd kan zijn met het goed werkgeverschap.

Van deze omstandigheden was hier echter geen sprake. Al voordat de werkneemster de eindafrekening kreeg, was haar per mail verteld dat de accountant een vergissing had gemaakt en was voor de werkneemster duidelijk dat zij dit bedrag onterecht had ontvangen. Dat de fout van de accountant niet aan de werkgever zou kunnen worden toegerekend maakt dat de terugvordering niet in strijd is met het goed werkgeverschap. Het Hof oordeelde dan ook dat de werkneemster het bedrag van € 500 aan haar voormalig werkgever moest terug betalen.

Hof Leeuwarden, 7 augustus 2012, LJN: BX 3724

Tip

Administratieve fouten zijn snel gemaakt en worden veelal aan de werkgever toegerekend. Wil het terugvorderen van een onverschuldigd betaald bedrag door een werkgever niet in strijd zijn met het goed werkgeverschap dan moet doorgaans rekening worden gehouden met de omstandigheden van het geval, snel moeten worden gehandeld, duidelijkheid moeten worden verschaft en flexibel moeten worden omgegaan met de wijze van terugbetaling.