De rechter oordeelde onlangs dat de saneringsplannen van Martinair niet goed waren uitgewerkt. Zo was onder meer niet duidelijk of alle benodigde ontslagvergoedingen wel zouden kunnen worden betaald. Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft die uitspraak echter geen gevolgen voor de uitvoering van de plannen.

De dochteronderneming van KLM kondigde eerder dit jaar een grote saneringsronde aan. De bedoeling is de vloot dit jaar en komend jaar van tien naar vier toestellen terug te brengen. Wat een verlies van honderden banen in zou houden.

Ondernemingsraad

Toen de directie van de luchtvaartmaatschappij niet wilde ingaan op een alternatief plan van de ondernemingsraad waarbij veel werkgelegenheid kon worden behouden, stapte de or naar de rechter.
De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam oordeelde hierop dat Martinair de gevolgen voor het personeel en de financiële onderbouwing van de aangekondigde reorganisatie onvoldoende heeft gemotiveerd. De reorganisatie moet hierdoor ‘in zoverre als kennelijk onredelijk worden aangemerkt’.

Lening

Volgens de luchtvaartmaatschappij heeft die uitspraak echter geen gevolgen voor de uitvoering van de plannen. Moedermaatschappij KLM heeft inmiddels toegezegd bij te springen met een lening van maximaal 50 miljoen euro.