De rechter is van oordeel dat werkgever voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat er grote verliezen worden gedraaid. Inmiddels zijn 20 filialen en een distributiecentrum gesloten. De rechter begrijpt dat de werkgever haar medewerkers een competentietest heeft laten afleggen, maar vindt ook dat de werkgever niet voldoende kan onderbouwen waarom een training voor de werkneemster geen zin zou hebben. Te meer omdat de werkneemster nooit eerder is aangesproken op het feit dat zij niet goed zou functioneren en omdat alles te maken lijkt te hebben met een gewijzigd inzicht op klantbenadering.
Het had op de weg van de werkgever gelegen om een werkneemster met een dienstverband van ruim 12 jaar de gelegenheid te bieden competenties te ontwikkelen. Het verzoek voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst wordt daarom afgewezen.
Rechtbank Almelo, Sector kanton, 10 mei 2012, LJN: BW5546
Tip
Zorg voor een goed scholingsbeleid, mede gericht op veranderingen in de organisatie.