Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse ondernemingen naar de gevolgen van de kredietcrisis. Van de onderzochte bedrijven is ruim 90 procent actief bezig met het reduceren van kosten. Tweederde van de bedrijven noemt hierbij de kredietcrisis als directe aanleiding. Slechts zes procent van de ondernemingen ziet de beperkte financieringsmogelijkheden als reden om actie te nemen.
Prioriteitenlijst reductie
Daarnaast willen de bedrijven vooral kosten besparen door een efficiëntere inkoop van goederen, optimalisering van de supply chain en vermindering van zowel werkkapitaal als IT-uitgaven. Ook het afstoten van niet-winstgevende activiteiten staat bij veel bedrijven bovenaan de agenda. Voor de bedrijven vormt het budget voor 2009 een belangrijk instrument, waarvoor strikte kostenreductiedoelstellingen zijn geformuleerd. Ter ondersteuning hiervan worden organisatiebrede programma’s gestart.
William Koot, partner bij KPMG Advisory en verantwoordelijk voor kostenreductieprogramma’s bij bedrijven zegt het opvallend te vinden dat ruim 90 procent van de bedrijven naast kostenreductie tegelijkertijd kijkt naar de mogelijkheid tot omzetverhoging door het winnen van marktaandeel of door investeringen in acquisities en innovaties. Dit past volgens Koot bij de meer gebalanceerde bedrijfsstrategieën van afgelopen jaren, waarin zowel aandacht is voor omzetgroei als kostenbeheersing. Volgens hem wordt de nood nog niet als acuut wordt ervaren. Dat blijkt ook uit de focus op goed onderbouwde kostenreductieprogramma’s met strategische ambities met een langere doorlooptijd en betrokkenheid op alle niveaus. Slechts 20 procent neemt op dit moment harde saneringsmaatregelen.