HR-managers vinden het niet alleen belangrijk dat personeelsdossiers goed worden bijgehouden om medewerkers te kunnen begeleiden in hun functioneren en loopbaan (70,1 procent geeft dit als voornaamste reden aan), maar zeker ook om beslagen ten ijs te komen bij de rechter (18,1 procent). Maar minder dan de helft van de ondervraagden (41,7 procent) heeft binnen het bedrijf richtlijnen om personeelsdossiers op te bouwen.
Ontevreden over personeelsdossier
40 Procent van de HR-managers is ontevreden over de kwaliteit van de personeelsdossiers. Als oorzaak geven zij voornamelijk aan dat leidinggevenden zich onvoldoende bewust zijn van het belang van een goed dossier (41,5 procent). Daarnaast geven zij aan dat er geen duidelijke afspraken of instructies zijn voor het bijhouden van dossiers, dat leidinggevenden er gewoon geen tijd voor hebben of dat andere zaken meer prioriteit hebben.
Ontslagzaken
89 procent van de ondervraagden heeft al eens ontslagzaken meegemaakt waarbij het dossier een belangrijke rol speelde, zoals bij wangedrag of disfunctioneren. In 63,6 procent van de gevallen was men niet tevreden over het dossier. En als een zaak bij de rechter verschijnt is 64,6 procent van de managers onzeker over de kwaliteit van het opgebouwde dossier.
Ontslagvergoeding
Arbeidsrechtjurist Margit Eijsenga en auteur van de praktijkwijzer Dossieropbouw en ontslag. “Vaak blijkt als de zaak voor de rechter komt ook nog dat de leidinggevende zijn best niet heeft gedaan om de medewerker tot beter functioneren te brengen. Dan sta je als ondernemer niet sterk en loop je een grote kans dat je een hoge ontslagvergoeding moet betalen. Vooral voor mkb-bedrijven zijn die vergoedingen soms onoverkomelijk.”
Aan de enquête deden ruim 120 mensen mee. Daarvan is 64 procent HR-manager, 8 procent leidinggevende en 12 procent directeur/eigenaar. De helft van de deelnemers werkt bij organisaties van 250 of meer medewerkers. De enquête is gehouden ter gelegenheid van de uitgave van de praktijkwijzer ‘Dossieropbouw en ontslag’.