Dat reorganisaties de tevredenheid van medewerkers negatief beïnvloeden is geen verrassing, maar de gevolgen voor de ‘achterblijvers’ worden vaak vergeten. Juist deze laatste groep wordt regelmatig geplaagd door schuldgevoelens en stress, het zogenaamde ‘survivor syndroom’.

Dat blijkt uit recent onderzoek onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland uitgevoerd door Effectory, een bureau voor medewerkersonderzoek. “Voorafgaand aan de reorganisatie is er onzekerheid,” aldus Guido Heezen, directeur van Effectory. “Behoudt een medewerker vervolgens zijn of haar plek, dan verwachten de meeste werkgevers dat iemand blij is en daarmee de kous af is. Maar in de praktijk blijkt dat medewerkers die ‘overblijven’ de reorganisatie niet zomaar achter zich kunnen laten.”

 

De achterblijvende medewerkers hebben volgens Heezen regelmatig last van schuldgevoelens (waarom moest mijn collega weg en mag ik wel blijven?), stress (ben ik de volgende keer de dupe?) en onzekerheid (hoe nu verder?). Ook kan de werkdruk oplopen: dezelfde klus moet immers door minder mensen geklaard worden en medewerkers zijn vaak niet tevreden over de manier waarop de werkzaamheden georganiseerd zijn.

 

Aandacht en begrip

Besteden werkgevers geen aandacht aan deze symptomen, dan liggen frustratie, boosheid en demotivatie op de loer. Heezen: “Het is belangrijk om in gesprek te blijven met de medewerkers die op hun plek gebleven zijn. Aandacht en begrip werken bijzonder positief om dit soort psychische problemen te voorkomen. Het klinkt zo eenvoudig, en dat is het ook. Een goed gesprek doet wonderen.”