Eén van de vijf meest kostbare fouten van een reorganisatie is het gebruik van verouderde of onjuiste personeelsinformatie. De gegevens van het personeelsinformatiesysteem moeten altijd kritisch bekeken worden om een valse start te voorkomen. Dat stelt Tangram, specialist in in- door- en uitstroomsoftware:

Naast verouderde of onjuiste personeelsinformatie zijn er nog vier kostbare missers.

  • Onvoldoende informeren is nog steeds een valkuil waar organisaties gemakkelijk in stappen, een veelvoorkomende fout die veel geld kost. Goede communicatie over de noodzaak en voortgang van de reorganisatie heeft een positieve invloed op de interne onrust en onzekerheid die een reorganisatie met zich meebrengt.
  • Een verkeerde toepassing van het afspiegelingsbeginsel is een dure aangelegenheid. De toepassingsregels zijn niet ingewikkeld, maar vooral bij grotere aantallen medewerkers liggen fouten op de loer.
  • Onduidelijkheid over de functiegroep van medewerkers is een voedingsbodem voor bezwaren, met vertraging van het reorganisatieproces tot gevolg. De functiegroep bepaalt de uitgangspositie van een medewerker en de mate waarin hij eventuele concurrentie ondervindt van collega’s.
  • Onvoldoende aandacht voor de achterblijvers. De naschokken van de reorganisatie kunnen daardoor extra lang aanhouden. Waar boventallige medewerkers aandacht verdienen om respectvol af te vloeien, is het belangrijk om het vertrouwen in de nieuwe organisatie bij de huidige medewerkers zo snel mogelijk (terug) te winnen.