83% van de werknemers heeft een autoregeling. Dit was in 2021 82% en is hiermee dus lichtjes gestegen. De tevredenheid over deze autoregeling is echter gedaald. 64% van de werknemers geeft aan tevreden te zijn over deze regeling. In 2021 was dit nog 68%. Dit en meer blijkt uit het mobiliteitsonderzoek van 2022 van Vereniging Zakelijke Rijders.
HR-professionals staan niet achter de huidige wet- en regelgeving op hun vakgebied. Ook blijkt dat veel van de actuele HR-regelingen überhaupt niet bekend zijn onder HR-professionals.
Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld per uur 13 procent minder dan mannelijke collega’s. Dit loonverschil is de afgelopen jaren maar langzaam kleiner geworden, zo blijkt uit de ‘Monitor loonverschillen mannen en vrouwen, 2020’ van het CBS die 14 november, op Equal Pay Day, is verschenen. Om de bredere ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt te bespreken, kondigt minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een maatschappelijke dialoog aan.
Bijna de helft van HR-professionals stelt dat Nederlandse bedrijven verplicht hun salarisdata moeten publiceren, zoals dit ook al in het Verenigd Koninkrijk gebeurt. Zo kunnen ze meer inzicht krijgen in wat werknemers daadwerkelijk betaald krijgen. Hiermee willen de professionals onder andere de loonkloof bespreekbaar maken binnen hun bedrijf, want maar liefst 95 procent gelooft dat gelijke beloningen een vanzelfsprekend onderdeel van het organisatiebeleid moeten zijn.
Een werkgever discrimineerde een werkneemster op grond van arbeidsduur door haar niet te compenseren voor de feestdagen die op haar roostervrije dag - de maandag - vielen. Dit oordeelde het College voor de Rechten van de Mens.
De jongere generatie werknemers komt steeds meer op voor maatschappelijke thema’s als inclusie, diversiteit en duurzaamheid. Maar ze zien daarbij steeds minder een rol weggelegd voor de werkgever. Die is goed voor uitdagend werk met een faire beloning en vrijheid van handelen.
MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. De campagne richt zich specifiek op werkgevers, die onder meer met een ‘Goede Koffie’-badge kunnen laten zien dat de koffie op hun werkvloer wél een positieve impact heeft. Daarmee maken ze zich een aantrekkelijkere werkgever voor werkzoekenden zo berichten de drie partijen.
Door de inflatie en enorme krapte op de arbeidsmarkt worden werkgevers ertoe gedwongen om diep in de buidel te tasten om aan nieuw personeel te komen. Het salaris dat zij bieden aan nieuwkomers, ligt vaak te dicht bij het salaris van hun collega's die al jaren in trouwe dienst zijn. Scheefgroei in salaris veroorzaakt interne onrust aldus Jose Bokhorst, Managing Director bij recruitmentorganisatie Robert Walters. 'Bekijk of je je ervaren werknemers op een andere manier tegemoet kunt komen, bijvoorbeeld door extra secundaire arbeidsvoorwaarden zoals studiemogelijkheden aan te bieden. Of meer variabele beloningen, zodat je mee kunt veren met de economische omstandigheden'
Werkgevers en HR-professionals weten lang niet altijd hoe ze moeten omgaan met seksuele intimidatie op de werkvloer, zo blijkt uit onderzoek én de praktijk. Ook na de grote aandacht voor seksuele intimidatie in de media is er op de werkvloer nog weinig veranderd. Zo speelt momenteel de zaak van de hoogleraar van Universiteit Leiden die jarenlang zijn gang kon gaan. De universiteit ging niet serieus om met klachten en heeft de academicus nog altijd niet ontslagen.
Steeds meer werkgevers helpen hun personeel met extra geld ter compensatie voor oplopende kosten voor levensonderhoud. Deze geste is ook een middel om arbeidsonrust te voorkomen en salarisverhogingen nog even uit te stellen, tot er meer duidelijkheid is over de energiecrisis.