De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? 5 (extra) lessen die je prestaties vooruit helpen In het eerste deel van deze serie stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal. In dit tweede en laatste deel leer je hoe je slim veranderingen kunt initiëren en welke vragen jou stimuleren om circulair te denken.
53 uur per jaar in de file staan in Utrecht, 51 uur in Den Haag. 48 in Rotterdam en 41 in Amsterdam. Nog niet zo erg als Londen of Brussel, maar wel alle vier in de top 25 van de ‘most congested cities in Europe’.
Het nieuwe ontslagrecht is alweer enkele maanden van kracht en dat betekent dat de eerste gerechtelijke uitspraken onder het nieuwe recht nu worden gepubliceerd. Zo is op 23 en 24 september jl. uitspraak gedaan in twee vergelijkbare ontslagzaken, waarbij de werkgevers stelden dat de arbeidsrelatie met hun werknemer ernstig was verstoord. In beide zaken liet de kantonrechter de arbeidsovereenkomsten echter in stand. Deze twee uitspraken bevestigen mijn eerste indruk dat ontslag onder het nieuwe ontslagrecht lastiger is geworden.
Verzekeraar Achmea opereert sinds 1 januari 2012 als één concern. De strategie moet merken als FBTO en Interpolis klaar maken voor 2020. Het streven om de klant bij alles centraal te stellen is de reden voor deze ingrijpende organisatieaanpassing. Een interview met Elly Ploumen, Directeur Group HR Achmea.
Energiebedrijf Nuon beleeft een turbulente tijd. De splitsing tussen levering en netwerkbeheer is net achter de rug. Aan het vinden van een geschikte fusiepartner voor het kersverse Nuon Productie en Leveringsbedrijf wordt hard gewerkt. Terwijl overheid, politiek en bedrijfsleven over elkaar heen vallen over de verkoop van de belangen in de nutsbedrijven, rolt het management een nieuwe missie en ‘values’ over het bedrijf uit. Annemarie Kuks, Director HRM & Safety, laat zich er niet door van de wijs brengen: “Dit is een geweldige kans.”
Energiebedrijf Eneco werkt sinds 2007 aan een nieuwe duurzame missie. De totale metamorfose die dat vergt, raakt alle betrokkenen. Van medewerker tot klant. Wat je van buiten nastreeft, moet je van binnen ook tot in de kleinste details doorvoeren, zegt directeur HR Maaike Poulussen. ‘Practice what you preach’.
De toekomst is moeilijk te voorspellen. Dat is altijd zo geweest en dat geldt dus ook weer voor u en ons. Dat brengt onzekerheid en onrust met zich mee als de toekomst steeds meer heden wordt want er zijn altijd consequenties. We kunnen de ogen voor die toekomst sluiten of ons er zo goed mogelijk op proberen voor te bereiden. Maar wat is de relevante toekomst waar we ons als HRM-professionals en organisaties op moeten voorbereiden?
Is jouw organisatie wel voldoende fit voor de toekomst? Een onontkoombare en onrustige vraag voor iedere leidinggevende. Je wordt links en rechts ingehaald door start ups en innovatieve proposities. Antwoorden uit het verleden verliezen hun zeggingskracht. En je omgeving lijkt alleen complexer en onoverzichtelijker te worden. Decennia lang Tayloriaans denken zit je in de weg; je hebt de neiging om de controle aan te scherpen omdat je denkt dat je daarmee onzekerheid beter beheerst.
Op 1 juli 2015 is de Wet Aanpak Schijnconstructies ingevoerd. Deze wet wordt ingevoerd om constructies aan te pakken die de regels en cao-afspraken omzeilen. De maatregelen moeten bepaalde groepen werknemers en/of arbeidskrachten beschermen tegen uitbuiting en anderen juist weer tegen oneerlijke concurrentie. De volgende maatregelen zijn inmiddels van kracht.
Tussen een arbeidsovereenkomst en opdrachtovereenkomst bestaan essentiële verschillen. Is er sprake van een arbeidsovereenkomst, dan kan de overeenkomst niet worden opgezegd zonder toestemming van het UWV of de kantonrechter, moet er loonbelasting worden betaald en zijn er werkgeverslasten verschuldigd. Is er sprake van een opdrachtovereenkomst, dan kan deze in beginsel altijd worden opgezegd en geldt er een heel ander fiscaal regime.