Afscheid nemen is in het dagelijks leven een gewetensvolle bezigheid waar mensen veel tijd aan besteden. Zorgvuldigheid bij het afscheid nemen van een werknemer geeft blijk van verantwoord werkgeverschap. Het vraagt om een professioneel opgezet transitietraject. In de praktijk komt de verantwoordelijke partij: de ex-werkgever er vaak makkelijk mee weg. Er is veel aandacht voor het aannameproces, maar minimaal of geen voor de exit-procedure.
Met een doorstart na faillissement kunnen de negatieve gevolgen voor een deel worden voorkomen. Het komt geregeld voor dat de doorgestarte onderneming verder gaat met een deel van het personeel en de leveranciers van de failliete onderneming. Maar in hoeverre is de overnemende partij verplicht om het bestaande personeel over te nemen?
Voorheen kon men ontslaggronden bij elkaar optellen om zo tot een redelijke grond te komen. Sinds de Wwz is dit niet meer mogelijk. De Wwz eist een voldragen redelijke grond. Het optellen van ontslaggronden mag niet meer. De h-grond is dus geen restcategorie voor deze gevallen. Waarvoor is de h-grond dan wel?
Bij reorganisatieontslag kan de ontslagvergoeding van oudere werknemers waarvan het pensioen nadert lager uitvallen dan die van jongere werknemers. Dit is het geval als de ontslagvergoeding in het toepasselijke sociaal plan is gemaximeerd tot de verwachte inkomensderving tot de pensioenleeftijd. In een recente uitspraak heeft het hof Den Bosch zich uitgelaten over de vraag in hoeverre dit ‘aftoppen’ van ontslagvergoedingen een verboden onderscheid wegens leeftijd oplevert.
Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de reorganisaties mislukt. Een van de grootste fouten is dat bedrijven zich niet houden aan een eerdere doelstelling. Dat moet en kan anders aldus Jeroen Riemeijer, voormalig HR Manager van het Mobiliteitscentrum Shell.
In onze vorige blog heb ik beschreven: hoe kun je draagvlak creëren in je organisatie voor mensen met een arbeidsbeperking. Nu wil ik graag 1 stap verder gaan, maak van samenwerken met een collega met een arbeidsbeperking een succes, maar hoe?
Af en toe thuiswerken is bij steeds meer ondernemingen toegestaan, hoewel reglementen vaak ontbreken. Zo niet bij een onderneming die een datacentrum in stand houdt. Daar was juist afgesproken dat de werknemer altijd op de locatie, in het datacentrum, moest werken.
Als werkgever kunt u in een situatie terechtkomen dat u zich genoodzaakt ziet de arbeidsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Veel ondernemers zien enorm tegen die stap op. Toch kunt u als u de juiste stap op het juiste moment zet zo’n wijziging op een verantwoorde manier en met het beoogde resultaat uitvoeren.
Het katoenen jubileum van de Wwz is een feit. De vraag is of de Wwz na één jaar reden is voor een feestje. De billijke vergoeding is één van die onderdelen die de feestvreugde voor ondernemers kan bederven. In deze bijdrage aandacht voor de (hoogte van de) billijke vergoeding die de werkgever moet betalen bij een ongeldig ontslag op staande voet.
De werkkostenregeling (WKR) heeft werkgevers heel wat kopzorgen gekost. Niet omdat de regeling nu zo ingewikkeld is, maar omdat er zóveel verhalen over de ronde deden. Toch klopt lang niet alles wat over de WKR is verteld. Wilt u de WKR goed kunnen benutten, voor uw organisatie en de werknemers? Dan moet u de feiten van de fabels kunnen onderscheiden!
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling