De zomer is duidelijk begonnen: de temperaturen stegen eind juni naar tropisch. De komende maanden kunnen we vast nog meer hete dagen verwachten. Wat doen die hoge temperaturen met het welbevinden van je medewerkers? En hoe houd je de werkomgeving ook binnen comfortabel als buiten de mussen van het dak vallen?
Bedrijven maken zich steeds meer hard voor een match in bedrijfscultuur en persoonlijkheid van nieuwe werknemers. Wat vindt de Nederlandse werknemer? Zitten zij samen met hun vrienden op kantoor, of zijn ze hun collega’s stiekem liever kwijt dan rijk? En wat maakt dat collega’s wel of niet goed samenwerken?
De laatste indruk die je als organisatie maakt, heeft gevolgen voor hoe oud- medewerkers terugkijken op jouw organisatie en op de periode dat ze bij jou in dienst waren. Zo heeft Google Xoogler opgericht voor ex-Googlers en worden vertrekkende Traffic Builders geroast. In deze blog neem ik je mee in fase 3 van de employee journey: uitstroom. Over het belang van een goede offboarding.
Het behoud van talenten is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk komen en bij je blijven? In deze blog neem ik je mee in fase 2 van de employee journey: werken bij de organisatie. Met voorbeelden van Tony’s Chocolonely en VodafoneZiggo.
De talenten die jij zoekt, kunnen kiezen uit zo’n 262 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal nog verder toeneemt. Een onderscheidend werkgeversmerk versterkt de positie van jouw organisatie op de arbeidsmarkt. Daarom verdient employer branding top prioriteit. Wij helpen je alvast op weg met vijf nuttige tips uit de praktijk.
Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Een organisatie die eerlijk schetst hoe het is om daar te werken is de Nederlandse digitale kiosk Blendle. Het ontwikkelde het Blendle’s Employee Handbook: een levend document waarin alles te vinden is over werken bij Blendle. Ook schreven alle leidinggevenden, waaronder oprichter Alexander Klöpping, een personal user guide.
Medewerkers bepalen het succes van jouw organisatie. En dus is het bewust en structureel investeren in een optimale employee experience en in de gehele employee journey van cruciaal belang. Maar hoe zorg je ervoor dat het juiste en vaak schaarse talent voor jou kiest? Dat medewerkers met passie bijdragen aan de ambities van jouw organisatie? En oud-medewerkers nog steeds fan zijn? In deze blog ga ik in vogelvlucht door de drie fases van de employee journey en de belangrijkste contactmomenten die daarbij horen.
Enige tijd geleden heb ik bovenstaande vraag gesteld op social media en de reacties waren niet altijd positief. Een aantal van de vrouwen moesten kolven in een omgeving die niet altijd hygiënisch was, zoals op de wc, in het schoonmaakhok. Dit zijn zombie-achtige omgevingen die ervoor kunnen zorgen dat vrouwen stoppen met kolven op het werk of überhaupt stoppen met kolven.
Het Wetsvoorstel Arbeidsmarkt in balans is afgelopen week behandeld in de Eerste Kamer. De Eerste Kamer uitte kritiek op het wetsvoorstel, met name op de wijzigingen omtrent payrolling, het ontslagrecht en de ketenregeling. Ook zijn er twee moties ingediend. Op 28 mei as. wordt gestemd over het wetsvoorstel en de moties die zijn ingediend.
Wanneer je verschillende mensen binnen een bedrijf de vraag stelt of zij willen dat het bedrijf waarvoor zij werken groeit, zal hun antwoord meestal positief zijn. Vaak wordt groei bekeken vanuit het perspectief van een hogere nettowinst. Al wordt er in Nederland ook steeds meer belang gehecht aan factoren als werkgeluk en een open bedrijfscultuur. Hoe je het ook bekijkt, om te kunnen groeien moet een bedrijf in staat zijn om te veranderen. Transformeren. Aanpassen. Dit vergeten we nog wel eens. En veranderen is zelden makkelijk.