Okay, de ‘fiets van de zaak-regeling’ verdwijnt. Dit was een leuk extraatje voor fietsende werknemers, maar zal fietsgebruik daardoor nou echt afnemen? Het lijkt vooral een probleem voor de fietsenmaker die 20% van zijn inkomsten kwijt dreigt te raken. Voor jou als werkgever bleef het bij die paar vragen van de OR. En ach ja, die begrepen het uiteindelijk ook wel.
Het Zwaard van Damocles hangt echter boven je hoofd. Waar je namelijk nog niet bij stilstaat, zijn de enorme consequenties van de WKR voor je parkeerbeleid. De kosten van bijgehuurde parkeerplaatsen, die niet direct aan het kantoor grenzen, moet je vanaf volgend jaar belasten aan je medewerkers, of je moet ze ten laste laten komen van de 1,2% vrije ruimte in de WKR (spoiler: dit gaat niet passen!).
Reken je even mee?
Een organisatie met 350 fte en een gemiddeld salaris van € 35.000 heeft een totale loonsom van € 12.250.000. Dit betekent een vrije ruimte van € 147.000. Klinkt best als een aardig bedrag toch? Dat valt echter tegen. De organisatie heeft namelijk net als jouw bedrijf al jaren een tekort aan parkeerplaatsen. Gelukkig ligt er op 200 meter lopen een P+R waar nog plek over was op werkdagen. Het bedrijf huurt hier 80 parkeerplaatsen voor een bedrag van € 80.000 per jaar.
Extra kostenAls het bedrijf deze onbelast wil blijven vergoeden, slokt dit meer dan de helft van de vrije ruimte in de WKR op. Dat gaat niet passen! Als er niets verandert, krijgen de medewerkers die gebruik maken van het P+R-terrein een bijtelling van € 1.000. Dit komt neer op een vermindering van het inkomen van zo’n € 360,- tot € 520,- per jaar. Netto.
Maar wat kun je er aan doen?
Je kunt een parkeerbeleid maken waarin medewerkers zonder leaseauto op het eigen parkeerterrein mogen parkeren en leaserijders hun auto op drukke dagen alleen nog maar op de bijgehuurde parkeerplaatsen mogen zetten. Voor leaserijders geldt namelijk dat de kosten voor parkeren op deze plaatsen ook in 2015 volledig mogen worden vergoed. Deze oplossing werkt natuurlijk alleen als je een aanzienlijke groep leaserijders hebt. Als je niet zo eenvoudig kunt schuiven met wie waar parkeert, geef ik je drie keuzes:
- Je accepteert dat medewerkers een forse bijtelling krijgen (succes met de OR);
- Je kiest ervoor om de parkeerkosten ten laste te laten komen van de WKR en besluit dan maar om de kerstpakketten, het bedrijfsuitje, de jaarlijkse personeels-BBQ en de door de afdeling P&O zo creatief gevonden nieuwe fietsregeling af te schaffen;
- Je stelt een nieuw mobiliteitsbeleid op waarin je enerzijds een parkeerbeleid opstelt voor je schaarse eigen parkeerplaatsen en waarin je anderzijds medewerkers prikkelt om van alternatieven voor de auto gebruik te maken. Waardoor je de bijgehuurde parkeerplaatsen op termijn kunt afstoten.