Dit stellen hoogleraar Flip de Kam en dr. Maartens Allers van de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen in het tijdschrift Sociaal Bestek.
Volgens De Kam en Allers hebben mensen die uit een uitkering komen door het stijgen van hun inkomen minder recht op overheidssteun als zorg- en huurtoeslag. Daarnaast levert het voor mensen met een laag inkomen nauwelijks iets op om wat meer te gaan verdienen. Zo verliest een werknemer met een belastbaar inkomen van 27000 euro, die 5000 euro meer kan verdienen, 4332 euro aan inkomensheffing en korting op toeslagen. In beide situaties is sprake van een zogeheten armoedeval.
Werkaanvaarding heeft prioriteit
De Kam en Allers denken dat het wel mogelijk is om de armoedeval te verkleinen, maar dat het verschijnsel blijft verstaan zolang de overheid armoedebeleid blijft voeren. Ze benadrukken dat politici zich moeten afvragen of bestrijding van de armoede belangrijker is dan het dempen van de armoedeval. Daarnaast moet de politiek zich volgens de wetenschappers de vraag stellen of werkaanvaarding door uitkeringsontvangers prioriteit moet hebben of de doorstroming van werkenden met een laag inkomen.
Tip: U kunt als werkgever aanspraak maken op diverse (financiële) overheidsregelingen als u iemand vanuit een uitkeringssituatie in dienst neemt. Zo is er een loonkostensubsidie voor alle werknemers die vanuit een uitkering gaan werken en een premiekorting als u een oudere of een deels arbeidsgeschikte werknemer in dienst neemt. Ook kunt u bijvoorbeeld aanspraak maken op een no-riskpolis voor werknemers met een WAO-, Wajong-, WAZ-, WSW- of WIA-uitkering. Als de werknemer ziek wordt binnen de eerste vijf jaar dat hij bij u werkt dan betaalt het UWV maximaal twee jaar de Ziektewetuitkering.