Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Hay Group.
Het gaat met name om een structurele verhoging van het variabel inkomen ten koste van de groei van het vaste inkomen. Dit om de vaste kosten te beperken. Ook worden de beloningssystemen beter afgestemd op de bedrijfsstrategie (58%). Het nieuwe belonen gaat dus hand in hand met uitdagende doelstellingen en de nadruk wordt meer gelegd op de financiële resultaten van de organisatie.
Verhouding variabel en vast loon
Gekeken naar de wereldranglijst van de verhouding tussen variabel en vast loon, behoort Nederland tot de middenmoot (13-18% variabel). 58 Procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat een verandering van het beloningssysteem noodzakelijk is om voor betere aansluiting bij de totale bedrijfsstrategie. 48 Procent wil hiermee de organisatie- of teamprestaties verbeteren.
Nadruk op financiële resultaten
Werkgevers leggen de nadruk steeds minder op tevredenheid en ontwikkeling van werknemers. Maar juist meer op de financiële resultaten. Dit is een erfenis van de recessie; wereldwijd bepaalt bij meer dan de helft van de bedrijven de financiële prestatie de variabele beloning van de werknemers.