Beloningsdeskundige Jan Schuurman zegt als reactie in het FD dat het een verrassende maar begrijpelijke beslissing is. Volgens hem trekken bonussen en een prestatiecultuur een bepaald type talent aan. Maar brengen ze ook een afrekencultuur met zich mee. “En klantbelang delft vaak het onderspit,” aldus Schuurman.
Eindejaarsgesprek ook afgeschaft
Volgen Thomas werd er tijdens het eindejaarsgesprek te veel teruggekeken in plaats van vooruit en lag de focus op geld en ranglijstjes. En omdat de meeste afdelingen de relatie tussen bedrijfsresultaat en individuele doelen moeilijk meetbaar en subjectief is, deelden veel managers om discussie te vermijden goede beoordelingen uit. Thomas: “Voor HR, financiën of marketing stellen we ieder jaar doelen waarvan ik denk: daar hebben we diegene toch voor aangenomen? Daar betalen we toch al voor?”
T-Mobile kent de variabele beloning (maximaal 20% van het jaarsalaris) daarom niet langer toe op basis van individuele doelstellingen maar op doelstellingen op bedrijfsniveau.
Ook het eindejaarsgesprek wordt afgeschaft. In plaats daarvan gaan ze vaker en intensiever met medewerkers in gesprek over hun ontwikkeling aldus de HR-directeur. Sneller en vaker feedback is daarbij een belangrijk onderdeel. “We stellen niet de vraag wie de beste werknemer is, maar hoe iedereen het maximale uit zichzelf haalt,” aldus Thomas in het FD.
Lees hier meer over de people-strategy van T-Mobile: Stap voor stap worden agile werken, self-organising en employability-coaches ingevoerd. ‘We noemen het bewust geen cultuurverandering’.