Het is de Belastingdienst toegestaan u naar de jaarloongegevens van uw onderneming uit het voorgaande kalenderjaar te vragen. De Belastingdienst mag dat als de gegevens die u doorgeeft aan de Belastingdienst door uw schuld onvolledig of incorrect zijn.

Sinds 22 maart 2012 is definitief in de Regeling gegevensuitvraag loonaangifte bepaald welke gegevens u moet aanleveren als de Belastingdienst een jaaropgave vraagt. Tot die datum werd elk jaar door het ministerie van Financiën opnieuw vastgelegd welke gegevens de Belastingdienst dat jaar bij uw onderneming mocht opvragen. Nu moet de Belastingdienst de jaaropgaveverplichting binnen zes maanden na afloop van dat kalenderjaar opleggen.

 

In de regeling wordt nu structureel geregeld welke gegevens de inhoudingsplichtige in een jaaropgave zoals bedoeld in artikel 28a lid 2 Wet LB 1964, moet verstrekken.

 

De Belastingdienst heeft de juiste gegevens nodig, omdat die nodig zijn om de definitieve aanslag inkomstenbelasting/ premie volksverzekeringen, de aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en inkomensafhankelijke regelingen te kunnen vaststellen.

 

Let op

De Belastingdienst kan u tot vijf jaar na afloop van het kalenderjaar nog verplichten om fouten in de loonaangifte te corrigeren. Dat doet u door middel van een correctiebericht dat u tegelijk met een reguliere aangifte loonheffingen verstuurd. De fiscus kan daarbij ook een boete opleggen.