Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) heeft maatregelen getroffen om de normen voor luchtkwaliteit in 2015 te halen. Wie vanaf 1 oktober 2012 een taxi of bestelbus aanschaft die voldoen aan de schone Euro VI norm, wordt met een subsidie beloond.

Atsma heeft hiervoor 25 miljoen euro beschikbaar gesteld uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

 

Om de luchtkwaliteit te verbeteren neemt de overheid verschillende maatregelen. Zo zijn er regels om de uitstoot van verkeer, fabrieken en boerderijen te minimaliseren. Ook investeert het kabinet in schone brandstoffen of voertuigen met een schone motor. De nieuwe maatregel, bedoeld om de luchtvervuiling binnen steden te verminderen, komt bovenop de stimuleringsregeling voor versnelde introductie van schone Euro VI vrachtwagens en bussen en gaat ook gelden voor grote bestelauto’s. Dat blijkt uit de brief over de uitvoering van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), die staatssecretaris Atsma aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

 

Binnensteden

Atsma wil de 25 miljoen euro doelgericht inzetten voor ondernemers die over hun wagenpark geen BPM (aanschafbelasting) hoeven te betalen. Zij zijn daardoor niet gevoelig voor de bestaande fiscale differentiatie tussen meer en minder schone voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met een lage CO2-uitstoot. Juist deze beroepsrijders, die veel kilometers maken in de binnensteden, kunnen een subsidie krijgen wanneer zij kiezen voor de schoonst mogelijke opties.

 

De subsidie komt beschikbaar voor alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de Euro5-norm voor diesel. Concreet gaat het dan om:

  • auto’s met dieselmotoren die al aan de Euro-6 voldoen;
  • om motoren die (af fabriek) aardgas of lpg verstoken;
  • om plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram C02 per kilometer;
  • of om volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

 

Subsidiebedragen

  • Een plug-in hybride of elektrisch aangedreven levert 3000 euro subsidie op.
  • Een uitzonderlijk schone benzine-, lpg-, aardgas- of dieselmotor levert 1250 euro premie op.

 

De verwachting is dat de subsidiemaatregel vooral de grote steden zal bereiken, om dat vier grote stadsgemeenten een eigen subsidie zullen toevoegen aan de rijksregeling. Bovendien zijn elektrische en aardgasauto’s door hun actieradius vooral geschikt in omgevingen waar relatief veel korte ritten worden gemaakt en waar voldoende laadpalen en aardgaspompstations aanwezig zijn.

U kunt de subsidie aanvragen voor voertuigen die na 1 oktober 2012 en vόόr 1 januari 2015 op naam worden gesteld, via het overheidsloket agentschapnl.