Extrinsieke (o.a. financiële) en intrinsieke motivatie gaan niet ten koste van elkaar, maar leiden samen juist tot betere prestaties
Mensen die bij een bedrijf met een sterke ‘purpose’ werken durven er vaak niet voor uit te komen dat zij ook om geld geven. Kennelijk censureren mensen zichzelf vaak als van hen vooral wordt verwacht dat ze gedreven worden door hogere idealen, en durven ze er niet voor uit te komen dat ze misschien ook om geld geven. Ten onrechte: onderzoek heeft aangetoond dat extrinsieke (o.a. financiële) en intrinsieke motivatie niet ten koste van elkaar gaan, maar samen juist leiden tot betere prestaties.
Social impact framing
De opofferingsgezindheid van idealistisch ingestelde werknemers brengt een aantal gevaren met zich mee, schrijven onderzoekers in het artikel Why Employees Accept Lower Pay at Mission-Oriented Companies op de site van de Harvard Business Review. Het grootste gevaar is dat bedrijven misbruik proberen maken van het idealisme van werknemers, en mensen minder goed betalen dan waar ze recht op hebben. Dit ‘machiavellisme’ en ‘social impact framing’ kan tegen die bedrijven werken. Dit kan ten koste gaan van hun reputatie op de arbeidsmarkt, waardoor ze lastiger aan goede nieuwe werknemers kunnen komen. Daarnaast kan het leiden tot een hoger verloop onder bestaande werknemers vanwege de sluimerende ontevredenheid over de hoogte van hun beloning. De auteurs raden bedrijven aan om ‘social impact framing’ te vermijden en vooroordelen die leidinggevenden hebben over werknemers die een redelijk salaris vragen tegen te gaan.