De inzichten van dit rapport worden ondersteund door de wereldwijde ‘HR Best Practices Survey’, gebaseerd op een steekproef onder 600 bedrijven in 96 landen.
Werknemers zodanig belonen dat ze graag willen blijven was vroeger een louter administratieve bezigheid voor HR. Nu maakt het echter integraal deel uit van de HR-strategie en krijgt het zelfs aandacht van het topmanagement. Wanneer werknemers een carrièreswitch overwegen, is de werkomgeving steeds meer een bepalende factor, en niet langer alleen het salaris en eventuele bonussen. Dit heeft tot op zekere hoogte altijd al gespeeld, zij het met grote verschillen van land tot land, maar tegenwoordig is het een wereldwijd fenomeen aldus de onderzoekers.
Beloningpakket op maat
37 Procent van de ondervraagde bedrijven speelde reeds in op deze trend door het ‘cafetariamodel’ aan te bieden. Door een mix van voordelen, incentives en vergoedingen die het totale beloningspakket vormen (het Total Rewards-model) aan de werknemers voor te leggen, kunnen werknemers een pakket op maat samenstellen met beloningen die voor hen het belangrijkst zijn, afhankelijk van hun leeftijd, levensfase of loopbaanaspiraties.
Waarde niet-financiële vergoeding
Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven nog steeds worstelen met de overgang van een overwegend financiële vergoeding naar een meer individuele en holistische aanpak: veel beloningen die aan belang winnen (flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden, aanpassing aan veranderende levensomstandigheden) zijn immers moeilijk te kwantificeren. De uitdaging voor de HR-professional is om te zoeken naar manieren om de waarde van niet-kwantificeerbare beloningen te laten zien.
“Niet-financiële voordelen zijn door de jaren heen van wisselende relevantie geweest, maar het recente belang wat eraan gehecht wordt, wijst op een onomkeerbare trend,” aldus David Plink, CEO van het Top Employers Institute.