Kost het u ook zo’n moeite om uw werknemers op de fiets te krijgen? Stimuleert u het woon-werkverkeer per fiets wel? Of heeft u er een duwtje in de rug voor nodig? Volgens Ingrid Hendriksen van TNO, die onderzoek deed naar het fietsen door werknemers, hebben werkgevers behoefte aan harde cijfers om het fietsen naar het werk te stimuleren. Dat blijkt uit een artikel in Arbo Magazine.

Uit het onderzoek, dat in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn, Sport (VWS)en Verkeer en Waterstaat (VenW) plaatsvond, komen die harde cijfers naar voren. Fietsende werknemers blijken significant minder te verzuimen op het werk. Gemiddeld ligt het verzuim één dag lager dan bij niet-fietsende collega`s. Dit levert bedrijven 27 miljoen euro per jaar op.

 

Mobiliteitsbudgetten

Dat fietsen naar het werk toch niet doorbreekt komt ook door negatieve prikkels bij de werknemers zelf. Veel werknemers wonen te ver weg of vinden het slechte weer of bezweet op het werk aankomen redenen om de fiets te laten staan of in te ruilen voor de auto of het openbaar vervoer. Bovendien kunnen sommige bedrijven fietsen niet stimuleren door andere leefstijlbevorderende acties of bedrijfsreorganisaties. Om het fietsen toch een impuls te geven, start het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn een proef. Via persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten moet de fiets gepromoot worden, omdat de fietsende werknemer meer budget overhoudt dan de automobilist.

 

Tip

U kunt het gebruik van de fiets stimuleren door gratis bedrijfsfietsen ter beschikking te stellen voor werkverplaatsingen. De werknemer bespaart door de fiets te nemen op zijn mobiliteitsbudget. De bedrijfsfiets blijkt in de praktijk vooral te worden gebruikt voor ritten korter dan tien kilometer. De werkgever kan voor het woon-werkverkeer én voor werkverplaatsingen ook aan de werknemer fiscaalvriendelijk de kosten van een fiets vergoeden, een fiets verstrekken of deze ter beschikking stellen.