Overzicht houden over de personeelskosten is steeds moeilijker geworden omdat er meerdere afdelingen uit één organisatie bij betrokken zijn. “De interne communicatie moet goed verlopen en processen moeten op elkaar afgestemd zijn. We zien bijvoorbeeld vaak dat de HR-afdeling de compensatieregeling wel aanvraagt, maar dat de financiële afdeling niet controleert of het juiste bedrag ook daadwerkelijk is ontvangen,” aldus Peter Reede van Robidus Adviesgroep.
Onterechte loondoorbetaling
De schade die werkgevers hierdoor oplopen moet volgens hem niet onderschat worden. “Over het algemeen kun je zeggen dat het HR Control speelveld ongeveer 20 tot 40 procent van de bruto loonsom betreft. Daarbinnen kan de schade ontstaan. Een aantal voorbeelden van schadeveroorzakers zijn: onterechte loondoorbetaling van een zieke no-risker, niet volledig benutten van de ouderenkorting en niet optimaal gebruik maken van premiekortingen.”
Verzekeringspremies
Waar moet u beginnen om een goed overzicht te krijgen van de gemaakte personeelskosten? “Allereerst moet u checken of u wel volledig in ‘HR Control’ bent: laat u bijvoorbeeld geen subsidieregelingen onbenut en zijn uw verzekeringspremies wel marktconform?,” legt Reede uit. “Door te bepalen in welke mate een bedrijf in HR Control is, kan snel duidelijk worden hoeveel er bespaard kan worden, of er financiële risico’s worden gelopen en wat de omvang van deze risico’s zijn.” Een aanrader voor elke werkgever is volgens Reede om te beginnen met in kaart te brengen: “Wie doet wat en wie is waar verantwoordelijk voor?”