De staatssecretaris liet de mogelijkheid onderzoeken om de elektrische fiets aantrekkelijker te maken door het bedrag van de bedrijfsfietsenregeling te verdubbelen van 749 euro naar 1.500 euro.
Administratieve lasten
Een verhoging van de vrije vergoeding voor uitsluitend de elektrische fiets leidt tot extra administratieve lasten voor zowel de werkgever (er moet een afzonderlijke constatering en vastlegging plaatsvinden dat sprake is van een elektrische fiets) als de Belastingdienst (extra controle-inspanningen). Bovendien is er geen rechtvaardiging om alleen de elektrische fietsen extra te stimuleren. Ook andere fietsen zijn namelijk geschikt voor langere afstanden, zoals toer- en racefietsen. Verder ziet De Jager dat het aandeel van de elektrische fiets ook zonder verruiming van de huidige stimuleringsregeling stijgt. Een verruiming van de fietsregeling levert volgens hem ook een te geringe bijdrage aan het terugdringen van het aantal autoritten.
Tip
Als de werknemer zelf verantwoordelijk is voor zijn vervoer, kan de werkgever een vrije vergoeding verstrekken van maximaal 0,19 euro per kilometer voor zowel woon-werkverkeer als overige zakelijke kilometers. Het maakt dan niet uit welk vervoermiddel de werknemer gebruikt.