Beeld: Martijn Beekman via Rijksoverheid
In een artikel in de Telegraaf geeft de minister aan dat hij de registratieplicht niet meteen wil afschaffen, maar dat hij van mening is dat deze momenteel leidt tot onnodig hoge administratieve lasten. Iets wat moeilijk te verantwoorden is. Daarom zoekt Beljaarts naar efficiëntere methoden voor het registreren van afgelegde kilometers. Hij noemt als voorbeeld standaardmodellen waarin werkgevers hun reguliere reispatronen kunnen vastleggen.
Werkgevers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht om alle kilometers die hun medewerkers maken voor zakelijke doeleinden en woon-werkverkeer te registreren en in te dienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in een ‘CO2-registratie’. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat deze gegevens uiterlijk op 1 juli 2025 ook worden gerapporteerd via het online platform van de RVO.
Handreikingen voor juiste registratie
De RVO heeft een handleiding opgesteld om werkgevers te ondersteunen bij het correct registreren van de vereiste gegevens. Hierin kunnen werkgevers informatie vinden over de verplichtingen rond registratie en gedetailleerde richtlijnen over welke gegevens waar moeten worden aangeleverd.
Voor bedrijven in de uitzendsector is er een speciale regeling van toepassing.
Niet afwachten
Bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten vooralsnog gewoon voldoen aan de nieuwe wet. Het interview van de minister met de Telegraaf brengt daar geen verandering in aldus de AWVN. ‘Werkgevers doen er daarom goed aan om verder met de regeling aan de slag te gaan en eventuele veranderingen niet eerst af te wachten.’