Dat concludeert risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon op basis van eigen onderzoek naar de afdrachten van sociale verzekeringspremies onder ruim 100 organisaties met meer dan 250 werknemers. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 2009 en 2012.
Bijna de helft (46 procent) van de onderzochte werkgevers liet door fouten in de salarisadministratie geld liggen. In sommige gevallen gaat het om bedragen van meer dan 600.000 euro. Bij 4 procent van de organisaties bleek dat zij verkeerd of te weinig hebben afgedragen en het risico op een naheffing lopen.
Complexe regelgeving
De meeste fouten in de salarisadministratie worden gemaakt door het niet of verkeerd toepassen van wet- en regelgeving zo laat het onderzoek zien. Ook de systemen waarmee organisaties werken kunnen de kans op fouten vergroten, doordat er veel handmatige acties zijn vereist. Ook blijkt dat het salarisadministrateurs niet altijd duidelijk is welke regelingen en wijzigingen het systeem zelf doorvoert en welke aanpassingen handmatig gedaan moeten worden. Fouten variëren van onterecht betaalde premies omdat men een private verzekering heeft afgesloten tot een oud percentage dat in de salarisadministratie is blijven staan. Deze fouten komen bij een accountantscontrole niet aan het licht, omdat deze alleen de eindbalans controleert aldus de onderzoekers.
De regelingen die een werkgever zelf moet organiseren, blijken de moeilijkste te zijn. Een voorbeeld hiervan is de regeling voor vijftigplussers die voorafgaand aan het dienstverband een WW-uitkering hebben genoten. Werkgevers kunnen hiervoor 7.000 euro premiekorting toepassen mits de werkgever een doelgroepverklaring heeft en die heeft verwerkt.
Verkeerd percentage gegoogled
In 2012 waren er meer dan tachtig mogelijkheden voor werkgevers om gebruik te maken van subsidies, afdrachtverminderingen of variabele sociale verzekeringspremies, zoals de gedifferentieerde WGA-premie of de sectorpremie voor de Ziektewet. Veel salarisadministrateurs zijn onvoldoende op de hoogte van deze regelingen, waardoor ze deze niet goed toepassen aldus Daniël Rijnbeek, Managing Consultant bij Aon Corporate Wellness.
Op BNR gaf Rijnbeek een concreet voorbeeld van een administrateur die jarenlang een verkeerd percentage had gebruikt. “De dame in kwestie had het percentage gegoogled. Ze gebruikte het percentage van 4,85, terwijl het 0,15 moest zijn. Over de jaren scheelde het dit bedrijf 150.000.”