Het Nederlandse MKB investeerde in 2011 voor 1,8 miljard euro in de samenleving. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2010. Ongeveer de helft van de MKB-bedrijven steunt een of meer maatschappelijke organisaties. Dit doen zij voornamelijk door de vrijwillige inzet van medewerkers en het geven van geld. Het gaat vaak om bedragen tot 5.000 euro. Vrijwel alle bedrijven die aan MBO doen, verwachten dat hun inzet de komende twee jaar gelijk blijft of zelfs stijgt.

Dit zijn de uitkomsten van de tweede editie van het jaarlijkse onderzoek naar de aard en omvang van Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het MKB, uitgevoerd door MVO Nederland, MOVISIE en EIM.

 

Het onderzoek toont aan dat het aantal bedrijven dat in 2011 in MBO investeert in vergelijking met 2010 met 5,5 procent is afgenomen (2011: 50 procent). Toch is de totale waarde van de MBO-inzet licht gestegen (2010: 1,75 miljard). Dit komt doordat bedrijven gemiddeld meer investeren. De investering van kleine bedragen tot 1.000 euro is gedaald, de hogere bijdragen zijn gestegen. Bijna 94 procent van de bedrijven verwacht dat de eigen investering in MBO de komende twee jaar gelijk blijft, of zelfs toeneemt.

 

Inzet van mensen en geld

Het inzetten van arbeid, kennis en kunde door medewerkers (medewerkervrijwilligerswerk) blijft de primaire MBO-inzet van bedrijven (50 procent), gevolgd door het geven van geld (donaties en sponsoring, 34 procent). Het blijkt dat iets meer dan de helft (53 procent) van de bedrijven zich met hun MBO-activiteiten bewust richt op bepaalde maatschappelijke thema’s of doelgroepen. Sport blijkt het meest populair, gevolgd door onderwijs, cultuur en gehandicaptenzorg.

 

Impact op lokale samenleving

In tijden van aanhoudende economische problemen zit er blijkbaar veel motiverende waarde in MBO: ruim 75 procent van de ondernemers doet aan MBO omdat het inspireert of loont. Dat was in 2010 nog 68 procent. Daarnaast zien we dat bedrijven het steeds belangijker vinden om de lokale samenleving te verbeteren.

 

Sociale Staat van Nederland

Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) publiceert elke twee jaar de Sociale Staat van Nederland. Hierin wordt de leefsituatie van de Nederlandse bevolking beschreven en geanalyseerd. In november werd de meest recente editie gepubliceerd. Hierin wordt geschetst dat, gezien de verslechterende economische vooruitzichten en de bezuinigingen op vele maatschappelijke domeinen, extra aandacht nodig is voor kwetsbare groepen. Paul Schnabel, directeur van het SCP, benadrukt het belang van de vrijwillige inzet van burgers én bedrijven hierbij: “Op bepaalde thema’s, zoals schooluitval, armoede en het betrekken van kwetsbare groepen bij de arbeidsmarkt is vrijwillige inzet van burgers en het bedrijfsleven echt belangrijk. De kracht van de Nederlandse samenleving is dat niet alleen de overheid deze vraagstukken aanpakt. Zij worden óók door de vele initiatieven van burgers én bedrijven gedragen: uit de bereidheid om zich voor anderen in te zetten.”