Voor BBL-leerlingen in je organisatie mag je als werkgever een lage WW-premie toepassen. Dit scheelt in je lasten, maar er zijn wel enkele voorwaarden aan dit voordeel verbonden.

Hoge en lage premiepercentages

Als werkgever ben je verplicht voor alle medewerkers een WW-premie af te dragen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hoge en lage premie, de premiepercentages zijn voor 2024 ongewijzigd en liggen hiermee nog steeds op 2,64% en 7,64%. Welk percentage voor jouw medewerker van toepassing is registreer je in je loonaangiftes, dit is afhankelijk van een aantal factoren.

Wanneer er sprake is van een van de onderstaande situaties mag een lage premie worden gehanteerd, in alle andere gevallen is een hoge premie aan de orde:

  • een medewerker heeft een arbeidscontract voor onbepaalde tijd, dit is schriftelijk vastgelegd. Het gaat niet om een oproepovereenkomst;
  • een medewerker volgt een opleiding in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl);
  • een medewerker is jonger dan 21 jaar en werkt minder dan 12 uur per week;
  • een medewerker is uitkeringsgerechtigd en ontvangt loondoorbetaling op grond van WW, Ziektewet, WIA, WAO, WAZO of via een private verzekering van de werkgever.

De BBL-leerlingen in jouw organisatie

Bij de start van het nieuwe jaar starten veel BBL-opleidingen. Vanaf dit moment is het dus noodzakelijk om nieuwe leerlingen op te nemen in je administratie. Het is belangrijk om de volgende zaken hierbij in de administratie door te voeren, om naheffingen te voorkomen.

  • Overzicht leerlingen van start tot eind
    Het is belangrijk om je leerlingen goed in beeld te hebben. Niet enkel de startdatum van de opleiding is belangrijk, ook de afronding. Als de leerling een diploma behaalt of voortijdig stopt met de opleiding, vervalt direct het recht op de lage WW-premie.
     
  • Zorg voor een volledige praktijkovereenkomst
    De datum van ondertekening van de praktijkovereenkomst is leidend bij het toepassen van een lage WW-premie. Als de opleiding gestart is maar de praktijkovereenkomst is nog niet ondertekend, is het niet toegestaan om voor die periode een lage WW-premie toe te passen.

Meer weten?

Een kloppende personeelsadministratie is voor elke organisatie belangrijk. Het aanvragen van de beschikbare voordelen en subsidies valt of staat met een strakke administratie, het voorkomt dat je tegemoetkomingen misloopt en voor vervelende naheffingen komt te staan. Ben je op zoek naar hulp bij het voeren van je administratie of wil je weten of je optimaal gebruik maakt van de beschikbare voordelen? Neem dan contact op met OAZ HR specialisten voor een vrijblijvend gesprek. Bel 088 5600 700 of mail naar info@oaz.nl.