De belangrijkste slechte gewoontes die Nederlandse werknemers noemen zijn een slechte zithouding (39%), te lang zitten zonder pauze (34%) en niet genoeg water drinken (33%). Dit blijkt uit onderzoek van kantoorspecialist Fellowes. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat werknemers verminderde productiviteit als gevolg van presenteïsme (doorwerken met gezondheidsklachten) proberen te compenseren; zo maakt bijna een kwart extra uren of werkt in het weekend.
De eerste winst valt te behalen bij het houden van meetings, aldus Andrea Cantong, marketing manager bij Fellowes. “Houd een stand-up meeting of walking meetings buiten, dan komt iedereen een tijdje van zijn stoel. Ook het plaatsen van de printer op centrale plaatsen en goed bereikbare trappen stimuleren de nodige beweging op de werkvloer.”
HR: wijs gezondheidsambassadeurs aan
Daarnaast kun je volgens haar ook een vast deel van je werkzaamheden structureel staand afwerken. “Aan een statafel kun je prima e-mails afhandelen, dingen opzoeken op internet of telefoontjes afhandelen.” Daarnaast kunnen mooie en gezellige lunchplekken het eten achter het bureau door medewerkers ook ontmoedigen. En watertap-punten stimuleren het drinken van meer water.
Los van de inrichting van de werkplek door facility, heeft HR ook een belangrijke taak om gezondheidsmanagement hoog op de agenda te zetten. Cantong: “Iedere euro die je hierin investeert, verdien je ruim terug. Dat wordt ook onderstreept door grote multinationals.” (zie hieronder)
Cantong pleit er dan ook voor dat HR intern ambassadeurs aanwijst die gezond gedrag bij hun collega’s stimuleren.
De impact van de werkomgeving is niet te onderschatten, zo blijkt uit het eerdergenoemde Fellowes-onderzoek. Ruim de helft van de respondenten geeft aan dat hun werk negatief beïnvloed wordt door werkgerelateerde gezondheidsproblemen. Meer dan een kwart (27%) geeft zelfs aan te overwegen om van baan te veranderen om die reden. Volgens Cantong wordt het in toenemende mate een issue onder nieuwe generaties op de werkvloer. “De werkomgeving en de work-life balance komen om die reden ook steeds vaker aan de orde tijdens een sollicitatiegesprek.”