Het idee van het werkfruit houdt in dat de werkgever een fruitschaal bij de koffieautomaat zet. Werknemers kunnen dan gemakkelijk een gezond tussendoortje pakken. Paul Rosenmöller van het ‘convenant overgewicht’ startte de campagne werkfruit een jaar geleden. De campagne richt zich met name op kleine en middelgrote bedrijven. Voor de campagne bestaat een speciale website Werkfruitonline.nl.
Geld
Het idee voor het werkfruit is afkomstig van fruitleverancier DeGroeneTas.nl. Volgens Sieger Koeman van DeGroeneTas.nl beginnen bedrijven te zien dat werkfruit meer geld oplevert, dan dat het kost. Insteek van de campagne is dat werkgevers het fruit gratis aanbieden. “Maar het is aan de werkgever om dat te bepalen”, aldus Werkfruitonline.nl.
3000
Het doel van de campagne is dat voor 2010 minimaal 3.000 bedrijven werkfruit aanbieden. Volgens Werkfruitonline.nl moet dit aantal gemakkelijk kunnen worden gehaald. De mensen achter de site zijn tevreden over de huidige stand van zaken.
Tip
Andere mogelijkheden om gezonde voeding bij uw personeel onder de aandacht te brengen, zijn bijvoorbeeld korting op gezonde producten, een lunchbijeenkomst over voeding of het aanbieden van een gezonde lunch aan de medewerkers. Verder kunt u ook eens een workshop voor de medewerkers organiseren over gezonde voeding en gezond bewegen. Tot slot kunt u in uw personeelsblad een vast rubriek opnemen met gezonde recepten of tips over gezond eten.