Nederland kent geen standaard voor de registratie van arbeidsongevallen. Het nationale normalisatie-instituut NEN wil daarom weten of er vraag is naar een norm of richtlijn voor registratie van arbeidsongevallen.

De Arbowet verplicht werkgevers arbeidsongevallen, die leiden tot de dood, blijvend letsel of een ziekenhuisopname, direct aan de daartoe aangewezen toezichthouder te melden. Die toezichthouder is de Arbeidsinspectie. Daarnaast moet de werkgever volgens de Arbowet een registratie bijhouden van de aan de Arbeidsinspectie gemelde arbeidsongevallen en van de arbeidsongevallen die leidden tot een verzuim van meer dan drie werkdagen.

 

Registratie arbeidsongevallen

Er bestaat geen standaard voor de manier waarop werkgevers arbeidsongevallen registreren. NEN stelt dat de registratie daarom moeilijk kan worden gebruikt voor het nemen van preventieve maatregelen. Vandaar dat het instituut nagaat of er behoefte is aan een norm of richtlijn. Bij voldoende belangstelling richt NEN een projectgroep op die zich bezig gaat houden met de ontwikkeling van de norm of richtlijn. Mocht u interesse hebben om daaraan deel te nemen, dan kunt u zich bij het NEN aanmelden. Ga naar www.nen.nl voor meer informatie.

 

Tip

U doet er verstandig aan een kopie van de registratie van een arbeidsongeval te bewaren in het personeelsdossier van de bij het ongeval betrokken medewerker. Bij een controle door de Arbeidsinspectie weet u dan zeker dat u de registratie kunt tonen.