Terwijl de ene medewerker het naar eigen zeggen bitterkoud heeft, zet de andere het raam open vanwege de hitte. Op veel kantoren worden vrijwel dagelijks discussies gevoerd over het binnenklimaat. Maar wat is nu de ideale temperatuur om te werken op kantoor?

Uit onderzoek van de Helsinki University of Technology blijkt dat werknemers de beste prestaties leveren bij een temperatuur van 22 graden. Volgens een andere studie, ditmaal van de Cornell University in New York, ligt de ideale temperatuur zelfs nog 3 graden hoger.

Werknemers bleken niet alleen productiever te zijn bij 25 graden, ze maakten ook minder fouten dan bij een koudere temperatuur. Wanneer de temperatuur van 20 naar 25 graden werd verhoogd, maakten de onderzochte werknemers 44 procent minder typfouten en typten ze maar liefst 150 procent meer dan anders! Als het op de werkplek echter warmer wordt dan 25 graden, gaat de prestatie per graad met 2 procent omlaag. Bij 30 graden komt dit neer op een productiviteitsverlies van 10 procent.