Mantelzorgers met een betaalde baan; een te stille groep medewerkers die meer van onze aandacht verdient. En niet alleen vanwege de moedige zorg die zij hun naasten bieden. Maar ook omdat het – nu al – om een flinke groep werknemers gaat, die de komende decennia stevig verder groeit. Een groter wordende groep medewerkers met een flink risico op uitval!
‘Aandacht, begrip en bespreekbaarheid blijken de grootste behoeften te zijn van iets ervarener mantelzorgers’
Even wat cijfers op een rijtje:
- 1 op de 4 werknemers combineert betaald werk met mantelzorg; vrouwen van 45 jaar en ouder met een werkweek van meer dan 25 uur zijn hierbij in de meerderheid;
- 1 op de 20 werknemers combineert betaald werk met minstens 8 uur mantelzorg per week; in 42% van de gevallen doen ze dit langer dan 5 jaar;
- vanwege de vergrijzing neemt dit aantal toe; prognose voor 2040 is dat er dan 2,1 miljoen werkende mantelzorgers zijn;
- mantelzorgers hebben een verhoogd risico op uitval door overspanning; zij melden zich twee keer vaker ziek dan niet-mantelzorgers.
Ze zijn er dus al best in groten getale, maar we hebben het vaak niet in de gaten. Dit komt omdat mensen zichzelf soms (nog) niet als mantelzorger zien. En als ze dit wel zo zien, dan is hiervoor aandacht vragen op het werk nog geen vanzelfsprekendheid. Men ziet het verlenen van die zorg als een eigen keuze en als iets waar je nu eenmaal niet omheen kunt. Niet als iets waar je je werkgever mee wilt lastigvallen.
Terwijl aandacht, begrip en bespreekbaarheid juist de grootste behoeften blijken te zijn van iets ervarener mantelzorgers die de gevaren van overbelasting al aan den lijve ondervinden.
Hulpmaterialen ter ondersteuning
Veel werkgevers hebben – zonder dat ze het misschien weten – al wat hulpmaterialen klaar staan om deze potentieel kwetsbare groep mee te ondersteunen. In het pakket van de verzuimverzekeraar en/of de collectieve zorgverzekeraar zitten vaak dingen als: mantelzorgmakelaars (die uitzoek- en regelwerk uit handen kunnen nemen), vervangende zorg (om de mantelzorger af en toe te ontlasten), trainingen, logeerhuizen.
Goed om te weten! Maar laten we daarmee niet voorbijgaan aan het belangrijkste signaal dat mantelzorgers afgeven namelijk: ‘praat met mij over mijn situatie, heb er wat begrip voor en misschien vraag ik je als mijn leidinggevende af en toe ook om wat extra flexibiliteit.’
Extern luisterend oor
Een ander hulpmiddel dat steeds vaker door werkgevers wordt ingezet is de professionele begeleiding van een (soms zelfs in mantelzorg gespecialiseerde) coach, waarmee de mantelzorger voor langere tijd een luisterend oor beschikbaar heeft.
Bij organisaties waar een grote groep mantelzorgers werkt, valt deze extra ondersteuning heel goed. Zowel bij de coachees die er gebruik van maken, als bij hun leidinggevenden. Want hoe goed je het ook met je medewerkers voor hebt, er zijn inmiddels zoveel (privé)zaken waarover je als leidinggevende met je mensen in gesprek moet zijn, dat ook jouw grenzen weleens bereikt zijn.
Zakelijk ook een goed idee
Door de sociale bril bekeken zal iedereen het eens zijn met het geven van dit soort goede zorgen. Maar, het is ook zakelijk gezien gewoon een heel goed idee om hier werk van te maken. Want:
- de kans is groot dat je het ziekteverzuim van de mantelzorgers naar het percentage van de niet-mantelzorgers kunt terugbrengen; door wat extra aandacht en een paar kleine investeringen die al snel worden terugverdiend via het lagere verzuim;
- je toont je overduidelijk een goed werkgever voor je zittende medewerkers; ook voor diegenen voor wie de rol van mantelzorger nog niet aan de orde is;
- je kunt dit goede werkgeverschap bovendien maximaal uitnutten bij het werven van nieuwe medewerkers; wie wil er nou niet bij zó’n zorgzame werkgever aan de slag?!
En bovenal toon je je een werkgever met een gezonde blik op de toekomst. Want die mantelzorgers, dat worden er alleen maar meer. Des te beter om daar nu al op voorbereid te zijn!
De podcast met nog meer informatie over mantelzorg is hier terug te luisteren