In de praktijk komen we het regelmatig tegen: mensen die gestresster van vakantie terugkomen dan toen ze vertrokken. Vroeger trok je de deur voor twee of drie weken achter je dicht en was je de hele vakantie onbereikbaar. Maar die tijd is voorbij. Als je nu vasthoudt aan die handelswijze, plaats je je eigenlijk buiten de nieuwe wifi-werkelijkheid. Met het risico dat je je toch zorgen gaat maken. Over dat er in jouw afwezigheid dingen gebeuren die je niet wil of over de berg werk die op je wacht bij terugkomst. Andersom, als je al je werk online meeneemt en voortdurend belt en je mail checkt, kom je ook niet tot rust.
Hoe pak je de regie over je vakantie?
Uiteindelijk komt vakantiestress neer op het ontbreken van regie. In die zin is het een variant op ‘gewone’ werkstress. Arbo Unie raadt medewerkers die last hebben of vrezen te krijgen van vakantiestress dan ook aan zelf regie te nemen. Onze vakantietips:
- Draag taken die echt niet kunnen blijven liggen goed over aan een of meerdere collega’s.
- Doe aan verwachtingsmanagement. Laat je collega’s, klanten en relaties ruim voor je vertrek weten van wanneer tot wanneer je op vakantie bent. Bijvoorbeeld met je e-mailondertekening. Op die manier zorg je tijdig dat anderen rekening met je vakantie kunnen houden.
- Zet je out of office-reply aan. Vereist je werk dat je toch bereikbaar bent, zet dan in je afwezigheidsbericht dat je slecht bereikbaar bent, maar wel af en toe je mail leest.
- Vind je dat je tijdens je vakantie echt uit de running moet zijn? Neem dan je laptop niet mee, met de mail die op je smartphone of tablet binnenkomt uit en geniet.
- Word je daar onrustig van? Neem je apparatuur dan wel mee, schakel om naar pushmail en spreek met jezelf een werkwijze af. Bijvoorbeeld dat je eens in de twee of drie dagen je mail afhandelt. Gooi dan alle berichten die onbelangrijk zijn, weg en plan de berichten die aandacht behoeven in voor na je vakantie.
- Maak ook afspraken met je reisgenoten dat je tijdens de vakantie op gezette tijden even inlogt en houd je daar ook aan.
- Voor leidinggevenden: geef je medewerkers de ruimte. Stoor ze alleen als dat heel dringend nodig is. En als je vindt dat ze ‘gewoon bereikbaar’ moeten zijn, wees daar dan helder over.
Fijne vakantie!