Volgens BBZ betekent de uitspraak ook dat een werkgever een deugdelijk beleid moet hebben ter voorkoming van stelselmatige overbelasting van werknemers. Directeur Marian Schaapman van BBZ stelt dat de uitspraak het belang van preventief beleid bevestigt. Advocaat Govert Jan Knotter, die de werknemer vertegenwoordigt: “Het hof heeft benadrukt dat een werkgever actief beleid moet voeren om te voorkomen dat de werknemer wordt overbelast. Het is niet zo dat hij pas hoeft in te grijpen nadat deze klachten heeft gemeld. In veel gevallen is het dan immers te laat.”
Werkgever aansprakelijk
De werknemer was 25 jaar in dienst bij een accountantskantoor. Hij werkte zeker de helft van het jaar twintig uur per week over. In 1997 werd hij arbeidsongeschikt, waarna hij een jaar later in de WAO terecht kwam. De werknemer vond dat hij door zijn werk arbeidsongeschikt was geraakt. De kantonrechter oordeelde eerder dat de werkgever niet aansprakelijk was. Het gerechtshof in Den Bosch vindt nu dus dat daar wel sprake van is. Over een schadevergoeding wordt nog onderhandeld.
Tip
Informeer uw personeel over werkstress en wat de oorzaken van stress in uw organisatie kunnen zijn. Instrueer ze ook welke klachten op stress wijzen en met wie ze vertrouwelijk over teveel stress kunnen praten. Dat kan beter niet de leidinggevende zijn, omdat die vaak bij de stress is betrokken, maar een bedrijfsarts of een vertrouwenspersoon werkstress. Zorg ook dat nieuwe medewerkers deze informatie standaard krijgen als onderdeel van het informatiepakket dat ze van u krijgen bij het in dienst treden.