Een oud-werknemer houdt KPN verantwoordelijk voor zijn RSI klachten door nalatigheid van de zorgplicht. En stelt het bedrijf verantwoordelijk voor geleden schade door het verlies van verdiencapaciteit.

De werknemer, die op dat moment al 23 jaar in dienst is, krijgt in 1998 voor het eerst last van nek- en schouderklachten. In datzelfde jaar wordt hij boventallig verklaard en in een andere functie herplaatst. In de nieuwe functie verricht hij aanzienlijk meer beeldschermwerk en nemen de RSI- klachten toe. Uiteindelijk wordt hij op grond schouder- en nekklachten voor 25-35 procent arbeidsongeschikt verklaard.

 

Ontslag om bedrijfseconomische redenen

De arbodienst van KPN concludeerde dat een in hoogte verstelbaar bureau en een documenthouder ontbraken. Bij een noodzakelijke inkrimping in 2002 wordt de arbeidsovereenkomst met de inmiddels door spanningsklachten uitgevallen werknemer opgezegd op bedrijfeconomische gronden.

 

Schending van de zorgplicht

De werknemer meent dat KPN zijn zorgplicht heeft geschonden en de geleden schade moet vergoeden. Hij constateert een verlies aan verdiencapaciteit, dat volgens hem te wijten is aan de RSI-klachten die door nalatigheid van zijn werkgever zijn ontstaan. KPN betwist de vordering en is van mening dat de klachten eerder zijn ontstaan dan vanaf de toename van het aantal uren beeldschermwerk.

 

Aansprakelijk voor geleden schade

De rechter verklaart na uitgebreid deskundigenonderzoek dat KPN wegens schending van de zorgverplichting jegens de werknemer aansprakelijk is en de schade moet vergoeden die de werknemer daardoor heeft geleden.

 

Kantonrechter Utrecht, 20 mei 2010, LJN: BM4614

 

Tip: De kosten voor het inrichten van een ergonomische werkplek zijn niet gering, maar de kosten wegens schending van de zorgverplichting kunnen een veelvoud van het te investeren bedrag betekenen. Zorg dus voor een goed preventiebeleid en houdt hiermee rekening bij uw risicoinventarisatie.