Duurzaamheid speelde een grote rol in de transformatie. Bestaand meubilair, individuele werkplekken en onderdelen van de micro-kitchens kregen een tweede leven na hergebruik. Interieur ontwerpstudio D/DOCK werkte uitsluitend met gezonde materialen opgenomen in Google’s ‘Healthy Material List’ en focuste in het bijzonder op het energie- en waterverbruik, om tot een zo duurzaam mogelijk kantoor te komen.
Desk bikes
Volgens Coen van Dijck, partner van D/DOCK, is het Google kantoor een feel good kantoor. “Het is een plek die mensen beter laat functioneren door een werkomgeving te creëren die aan ieders behoeften voldoet”, legt hij uit. “Geluk, comfort, flexibiliteit, ontspanning, beweging, daglicht, frisse lucht, visuele stimulans en een uitgebalanceerde catering zijn fundamentele elementen die dit kantoor een gezond kantoor maken”, vervolgt hij. Google’s Healthy Food Program draagt hieraan bij door een gezond ontbijt en lunch aan te bieden in het restaurant. De gym, meditatiekamer en de desk bikes bieden Googlers de mogelijkheid in ‘shape’ te blijven, zowel fysiek als mentaal aldus Van Dijck.
Intelligent landschap
De garage, waar Larry Page en Sergey Brin Google ooit oprichtte, was de inspiratiebron voor het interieurontwerp. Graffiti graphics op de muren en armaturen in de vorm van kartonnen dozen en industriële open plafonds en de container muur verwijzen naar dit tijdperk. De nieuwe werkomgeving werd benaderd als een intelligent landschap. Zo heeft elke vloer zijn eigen ‘cave’; het gebied rondom de kern van het gebouw waar alle openbare faciliteiten samen komen als de vergaderruimtes, video booths, micro-kitchens en de zogeheten huddle rooms. De individuele werkplekken zijn onderdeel van de omliggende ‘neighborhoods’ die aan het raam grenzen. Zo hebben alle Googlers een 180° graden uitzicht over de stad en voldoende daglicht. Door deze lay-out ontstaat een adaptieve werkomgeving waar communicatie wordt gestimuleerd en tegelijkertijd ruimte is voor concentratie en afzondering aldus de ontwerpers.
Automatiek
Het kantoor geeft een subtiele knipoog naar de Nederlandse cultuur – of het nu de receptie balie in de vorm van een bakfiets is, de stroopwafel plafond platen, de speculaasplanken of de Delfts Blauwe graphics op de muur in het restaurant. Zelfs een hergebruikte Febo automatiek is in het kantoor te vinden. Googlers ‘trekken’ daar nu geen kroketten meer uit maar computer accessoires als snoertjes en opladers. Een authentieke jaren zestig Otten caravan siert de vijftiende verdieping van het kantoor. De sleurhut, inclusief knusse kussens en vintage meubilair, doet nu dienst als informele meeting room.