Beeld: Harold Versteeg/ANP
Het NCP in Den Haag is een instelling die kijkt of bedrijven zich houden aan de richtlijnen van de OESO, de organisatie van hoofdzakelijk westerse industrielanden. In die voorschriften staat hoe overheden in deze landen denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Enquêtetool
FNV beklaagt zich ook over het gebruik door VodafoneZiggo van de tool DigiC, een digitale enquête die vakbond De Unie faciliteert en die de werkgever financiert. “Met deze tool gaat VodafoneZiggo in feite op de stoel van onafhankelijke bonden zitten”, zegt FNV-bestuurslid Petra Bolster.
Verrast
VodafoneZiggo geeft aan verrast te zijn door de melding van FNV bij het Nationaal Contactpunt OESO-richtlijnen. Volgens het telecombedrijf zijn bij de laatste onderhandelingen naast De Unie ook CNV en FNV opnieuw uitgenodigd door VodafoneZiggo om deel te nemen. “FNV heeft er destijds voor gekozen om dit niet te doen. Het laatste gesprek hierover tussen VodafoneZiggo en FNV vond 10 maanden geleden plaats.
Draagvlak
Het DigiC-model is opgezet door vakbond De Unie. In het kort houdt dit model in dat alle medewerkers VodafoneZiggo – of zij nu lid zijn van een vakbond of niet – worden betrokken bij het cao-proces door enquêtes en panelgesprekken en mogen stemmen over het onderhandelingsresultaat. Dit resulteert uiteindelijk in een bedrijfs-cao met het door VodafoneZiggo gewenste brede draagvlak, waarin diverse wensen van bijna 7.000 medewerkers zijn meegenomen.
Geen sprake van schending
FNV en CNV zijn van harte welkom bij de onderhandelingen, waarbij het hen vrij staat om hun proces te volgen. VodafoneZiggo heeft dit tijdens het laatste gesprek aan FNV ook laten weten. Voor een constructief overleg vindt VodafoneZiggo het belangrijk dat de keuze om DigiC te gebruiken door hen wordt gerespecteerd. Er is geen sprake van schending van de OESO-richtlijnen. Wij onderschrijven én respecteren juist de daarin genoemde principes op het gebied van werkgelegenheid en arbeidsverhoudingen.”
Eerder lichtte Thomas Mulder, HR Directeur bij VodafoneZiggo, in dit artikel op NU.nl toe hoe ze tot de keuze DigiC zijn gekomen.