Daarnaast roept de detailhandel iedereen op om koopmomenten zoveel mogelijk te spreiden in de komende feestmaanden om zo grote drukte te voorkomen. Ook acties worden hier zoveel mogelijk op aangepast.
“Doe je het naleven van de basisregels niet voor jezelf, doe het dan voor de zorg, voor ons allemaal of simpelweg om te zorgen dat ondernemers gewoon open kunnen blijven,” aldus de samenwerkende branches in een oproep naar het brede publiek en alle medewerkers. Bij de aan de campagne deelnemende branches werken in totaal meer dan 1 miljoen mensen en komen dagelijks miljoenen bezoekers en relaties over de vloer die zo allemaal weer worden gewezen op het belang van de basisregels thuis en in de publieke omgeving of in winkels.
De basisregels
De verenigingen verspreiden – onder de hashtag #samentegencorona – posters, banners en ander materiaal onder hun leden om iedereen weer te wijzen op de basisregels:
- was vaak en goed je handen en nies in je elleboog
- blijf thuis bij klachten en laat je direct testen, ook als je gevaccineerd bent
- 1,5 meter is een veilige afstand (op plekken waar een coronatoegangsbewijs wordt gevraagd is dit niet noodzakelijk)
- schud geen handen
- zorg voor voldoende frisse lucht
- draag een mondkapje waar vereist (op plekken waar een Coronatestbewijs wordt gevraagd is dit niet noodzakelijk)
“Als we deze simpele regels naleven kunnen we het aantal besmettingen terugdringen en nieuwe beperkende maatregelen -die niemand ziet zitten- afwenden”, aldus de branches. Bovenop de basismaatregelen hanteren veel ondernemers nog steeds een scala aan aanvullende maatregelen: looproutes, schermen, hygiënische gel automaten bij de ingang, stickers, etc. Vanaf morgen wordt daar het mondkapje door de nieuwe maatregelen aan toegevoegd.
Materiaal downloaden
Op de site van VNO-NCW is campagnemateriaal te downloaden voor ondernemers.
Meer weten over de campagne?
Kijk hier: Samen tegen corona: houd je aan de basisregels | VNO-NCW of hier: Samen tegen corona: houd je aan de basisregels | MKB-Nederland