Werknemers durven pas naar een vertrouwenspersoon te gaan als die persoon onafhankelijk is en weet hoe hij of zij met een melding om moet gaan. Wat nu te vaak gebeurt, is dat werkgevers iemand uit het bedrijf zelf naar voren schuiven. En daar gaat het mis, aldus arbeidsrechtadvocate Mirjam Decoz.

De advocate is van mening dat omdat er wettelijk te weinig is geregeld het  bij veel bedrijven schort aan beleid op het gebied van seksuele intimidatie. Ze is daarom een van de initiatiefnemers van de petitie Verbeter wetgeving aanpak seksuele intimidatie 

Veel bedrijven hebben wel een vertrouwenspersoon aangesteld. Maar vaak is dit iemand van binnen de organisatie. Die niet geheel onafhankelijk is en niet precies weet hoe met een melding om te gaan. En dat vormt een belemmering om een melding te doen zo geeft Decoz bij de NOS aan. 

Een van de organisaties die pleiten voor wetgeving is vakbond FNV. Betere wetgeving wel te verstaan, want er is wel al wetgeving. De Arbowet bevat bijvoorbeeld al bepaalde richtlijnen, zoals het maken van een RI&E. De Jong: “Op een bouwplaats is zo’n risico een ongeval. Daarom draag je een helm.” Volgens de vice-vooritter Kitty de Jong valt seksueel grensoverschrijdend gedrag net zo goed daaronder. Toch wordt dat door veel bedrijven niet zo gezien aldus De Jong.

Praktijkcases en lessons learned

Tijdens het online event Grensoverschrijdend gedrag in organisaties. Nu aanpakken! Vertelt Voorzitter en Directielid van Coöperatie Odin Merle Koomans van den Dries hoe zij actief hun beleid op grensoverschrijdend gedrag zichtbaar hebben gemaakt en houden.
Renate Fijn van Draat vertelt vanuit haar rol als Korps Vertrouwenspersoon bij de Politie welke afwegingen zij hebben gemaakt in het neerzetten van hun vertrouwensbeleid en wat de lessons learned zijn uit dit proces.