De Inspectie SZW deelde sinds de invoering van een hardere fraudeaanpak in 2013 zo’n 20.000 boetes uit. Ongeveer 15% van de boetes moest de dienst na bezwaar helemaal of deels terugbetalen zo blijkt uit een analyse van het FD.

Volgens advocaten ligt het werkelijke aantal onterechte boetes nog veel hoger, omdat lang niet alle werkgevers bezwaar maken gezien de dure juridische strijd.Volgens de advocaten die het FD sprak gaat de wet er bij voorbaat vanuit dat verdachten frauderen. Terwijl de meeste bedrijven de regels niet moedwillig overtreden en de ondernemers dachten er alles aan gedaan te hebben aldus advocaat Maayke Maas-Cooymans.Advocaat en specialist in het boeterecht geeft aan dat het vaak goedkoper is om je verlies te nemen en de boete te betalen. Want werkgevers moeten jarenlang procederen want de Inspectie weigert een bezwaarschrift. Werkgevers moeten dus gelijk een advocaat inschakelen.

MKB Nederland stelt dat het boetebeleid echt anders moet. Navraag onder leden leert dat onbedoelde foutjes vaak verstrekkende gevolgen hebben. De menselijke maat is zoek aldus de werkgeversorganisatie.

In een reactie schrijft het ministerie van SZW dat boetes ‘wel degelijk worden verlaagd’. Ook wordt van boeteoplegging afgezien in ‘situaties waarin verwijtbaarheid volledig ontbreekt.’
In de jaarverslagen is te lezen dat het beleid de laatste jaren minder hard is geworden omdat de Raad van State de Inspectie meermaals terugfloot. Voor zo’n 30% van de overtredingen vorig jaar legde de Inspectie geen of een verlaagde boete op.