Hoe weet je welke momenten cruciaal zijn in de employee journey? Welke verwachtingen schep je bij nieuwe medewerkers en hoe worden deze ingevuld in de eerste paar maanden van het dienstverband? Om dit te achterhalen, moet je de employee journey allereerst 'mappen' door samen met een specifieke groep medewerkers (bijvoorbeeld 'onboarders') hun journey in kaart te brengen.

Deze journey-mapping bestaat uit het in kaart brengen van:

  • De doorlopen fases: voor medewerkers die onboarden kan dit branding tot en met de eerste maand zijn
  • Gedrag: wat doet de medewerker in deze fase?
  • Ervaringen: wat waren negatieve en positieve ervaringen per fase?

Wanneer je deze journey in kaart brengt met zowel nieuwe medewerkers als HR en recruitment ontstaan er ‘gaps’ tussen de echte journey van de medewerkers en de inschatting van HR, recruitment en MarCom. Hierdoor krijg je de kans om mogelijke pijnpunten in de journey te verkleinen of weg te nemen. Bovendien weet je zo wat de krachten zijn, zodat ze verder benut kunnen worden.

Foto: Workshop Mappen Employee journey verzorgd door Integron tijdens het Employee journey festival 

Bron: Employee journey experience rapport Integron