Om voor een prestatiebonus in aanmerking te komen, moeten werknemers van KPN Telecom Retail tenminste 75 procent van de vastgestelde targetpunten behalen. De directie van KPN Telecom Retail heeft de OR in kennis gesteld van haar besluit om dit percentage te verhogen tot 85 procent.
Hoogte van bonus
De ondernemingsraad is van mening dat het om een instemmingsplichtig besluit gaat omdat het betrekking heeft op een beloningssysteem. KPN Telecom Retail stelt echter dat het hier niet gaat om een besluit over een beloningssysteem, maar slechts over de hoogte van de bonus.
Beloningsregeling
De kantonrechter oordeelt dat de OR alleen een wettelijk instemmingsrecht heeft als het gaat om een wijziging van de systematiek of methodiek van een beloningsregeling. In het geval de wijziging alleen betrekking heeft op de hoogte van de bonus, ontbeert de OR een dergelijk instemmingsrecht. De kantonrechter wijst de vordering van de ondernemingsraad dan ook af.
De OR gaat in hoger beroep. Het Hof Den Haag stelt vast dat de targets nog steeds haalbaar zijn en dat KPN Telecom Retail niet anders heeft beoogd dan het verhogen van de verkoopinspanningen door de werknemers. Ook het hof wijst de vorderingen van de OR af.
Hof Den Haag, 30 juni 2009, LJN BJ 1417
Tip: De ervaring leert dat de scheidslijn tussen het wijzigen van de beloningssystematiek of -methodiek en het wijzigen van de hoogte van de beloning niet altijd (even) scherp te trekken is.